Pražská nádraží zatím nejsou vábnou branou metropole

Praha – České dráhy dostávají každý rok čtvrt miliardy na údržbu a opravu železničních stanic a zastávek. Jejich vliv je na některých místech vidět na první pohled, stále ale zůstává řada ohyzdných nádraží, která již léta čekají na jakýkoli modernější prvek. Nejvýraznější je špatný stav vysočanské stanice a také nejstaršího pražského nádraží – Masarykova. Příliš vábné prostředí se nenaskýtá cestujícím ale ani na nejmladším nádraží v Holešovicích. Ve všech případech se chystá náprava, je ale otázka, za jak dlouho se jí cestující dočkají. Pro denně dojíždějící cestující i pro turisty, kteří přijíždějí poprvé, přitom již dnes nádraží fungují jako pomyslná brána do Prahy a často i do celého Česka.

Vysočanská stanice je v pražském železniční prostředí unikátní – nádražní budova leží na ostrově mezi kolejemi a je přístupná pouze podchodem. Místní jednu jeho část označují za „díru hrůzy“. V dobrém stavu není ale ani zbytek stanice. Rekonstrukce nádraží ovšem není na pořadu dne. „Modernizace kolejiště se dotkne i objektů na vysočanském nádraží. My ale v tuto chvíli přesně nevíme, kdy se to bude realizovat a v jakém rozsahu budou tyto objekty zachovány,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Existují plány na zahloubení nádraží, které by pak mělo navazovat na obchodní centrum.

Masarykovo i holešovické nádraží dávají pohlédnout do minulosti

4 minuty
Reportáž Petra Sojky
Zdroj: ČT24

Masarykovo nádraží bylo svědkem příjezdu prvního vlaku do Prahy v roce 1845, o rovné století později ho poničily boje v posledních dnech druhé světové války. Nyní se opět rozpadá, tentokrát vlivem dlouhodobého nezájmu ČSD, resp. ČD. Loni se v jeho hale zřítil sloup, a přestože se nikomu nic nestalo, Masarykovo nádraží tak opět připomnělo, že je ve špatném stavu. Druhé nejvýznamnější pražské nádraží se ale snad již brzy dočká generální rekonstrukce.

Pětadvacetiletá šeď a špína vítá tisíce lidí, kteří denně projdou holešovickým nádražím. Jeho nástupiště a hala jsou pro mnoho lidí to první, co v Praze nebo i v celém Česku spatří – na nádraží zastavují vlaky Eurocity a Euronight přijíždějící z Německa, Švýcarska nebo Nizozemska a řada cestujících míří do hotelů a hostelů v okolí stanice. Ačkoli bylo holešovické nádraží v době svého otevření v roce 1985 velmi moderní – šlo např. o první české bezbariérové nádraží – dnes již začíná být přehlídkou železniční i architektonické a designérské historie. Stará sedadla na nástupištích, nefunkční betonové fontánky i staré mechanické informační tabule ukazují, co bylo před dvaceti lety „in“. Rekonstrukce holešovického nádraží se dlouhodobě očekává, zatím ale není na pořadu dne.

Moderní nádraží – v Česku budoucnost, v Německu současnost

Ostudou města naopak přestává být hlavní nádraží. Stanice nesoucí též jméno amerického prezidenta Wilsona má opravenu severní polovinu odbavovací haly, všechny podchody a první čtyři nástupiště. Ve zrekonstruované části již nejsou podivné články, ubylo také žebráků a bezdomovců. Naopak si cestující i kolemjdoucí mohou nakoupit, co potřebují, v knihkupectví, butiku nebo drogerii a naobědvat se v restauracích renomovaných řetězců. Rekonstrukce v budoucnosti čeká také jeden z klenotů pražské architektury – majestátní Fantovu budovu a na ni navazující klenuté zastřešení prvních čtyř nástupišť.

Ačkoli je severní část Wilsonova nádraží pohledem do budoucnosti pražských stanic, v Rakousku nebo Německu vypadají podobně všechny větší stanice již dnes. Lidé tam seženou takřka vše a pokud jim ujede vlak, mohou si hodinu odpočinout v kavárně.

Nádraží je možné považovat za zjednodušené vyjádření charakteru celého města. Vzhledem k oblibě a funkčnosti železnice v Evropě bude možná několik dalších generací návštěvníků hodnotit Prahu i podle prvních dojmů, které na ně udělá některé z jejích významných nádraží.

  • Chátrající Masarykovo nádraží autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1151/115083.jpg
  • Železniční stanice Praha-Holešovice autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/540/53925.jpg
  • Nová podoba hlavního nádraží autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/900/89996.jpg
  • Wilsonovo nádraží v Praze prošlo rekonstrukcí prvních čtyř nástupišť autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/553/55289.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
před 18 mminutami

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
před 11 hhodinami

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
5. 12. 2025
Načítání...