Podolský most spojuje břehy Vltavy od roku 1942. Byl strategickou spojnicí, zažil i válečná zvěrstva

V září 1942 se po Podolském mostě projela první auta. Stavba je vrcholem československého mostního stavitelství první poloviny 20. století. Díky tomu získala řadu architektonických ocenění.

Jednu z nejvýznamnějších cen získal návrh Podolského mostu v Paříži v roce 1937. Z francouzské metropole si architekti odvezli zlatou medaili a ocenění Le beau pont de l'Europe, tedy Krásný most Evropy. O rok později výstavba spojnice mezi Táborem a Pískem začala. První auta se po mostu projela v září 1942.

Most se okamžitě stal strategickým bodem československé i mezinárodní dopravy. V místě, kde břehy Vltavy spojuje podolská stavba, na konci války vedla demarkační linie mezi americkou a sovětskou armádou.

Podolský most se tak stal i svědkem válečných zločinů. „Američané sice demarkační linii překročili a došli až k mostu, ale nesměli přijímat německé uprchlíky. Ti vytvořili na pravém břehu tábor a čekali na příchod sovětské armády, která měla hroznou pověst. Když dorazily první jednotky téměř bez vedení, propukl tady teror. Velitelé později ty vojáky, kteří páchali nejvíce zločinů, potrestali,“ připomněl etnograf Prácheňského muzea v Písku Jan Kouba.

  • Most je dlouhý 510 m a tvoří ho několik oblouků, z nichž ten největší má rozpon 150 m a krajní 36,65 m.
  • Šířka klenby ve vrcholu oblouků je 7,5 metru, v patkách 9,5 metru, vzepětí klenby hl. oblouku je 41,8 metru, jeho tloušťka je 2,0 m.
  • Hlavní klenba nese další dvě menší, polokruhové klenby stejné šířky - 7,5 metru, tlusté 0,75 m. Vzepětí osmi menších kleneb je 9,8 metru.
  • Na stavbu mostu bylo spotřebováno 1200 tun ocelové výztuže, 6920 tun cementu a 6300 m³ dřeva.
  • Projekt mostu připravili V. Janák, J. Brebera a L. Pacholík ve spolupráci s Ing. J. Blažkem. Most postavila za tehdejších 26 milionů korun firma Ing. B. Hlava.
  • Zdroj:  Wikipedia.org

V píseckém muzeu ve čtvrtek začala výstava věnovaná stavbě mostu mezi lety 1938 až 1943. Návštěvníci uvidí, jak most den po dni vznikal.

Jaké okolnosti ale vznik mostu provázely, dnes už není jasné. Neví se tak, zda německý protektorát stavbu strategického mostu podporoval, nebo naopak sabotoval tím, že dělníky odvážel na práci do Německa. Stejně tak není jasné, jestli stavbu nezdržovali čeští dělníci.

Původní most byl přenesen

Ještě před Podolským mostem vedl přes Vltavu řetězový empírový most . Ve své době šlo o jedinou podobnou stavbu v Čechách a rarita to byla i v evropském měřítku.

V roce 1959 byl původní most podle Kouby prohlášen za národní kulturní památku a o více než 10 let později byl kámen po kameni přenesen do Stádlece nad Lužnicí, kde stojí dodnes. „Bylo to dobré rozhodnutí, dnes nikdo nepozná, že tam byl most přenesen. Od jeho původního místa je to vzdušnou čarou jen 17 kilometrů,“ dodal Kouba.

Současný Podolský most má plné zábradlí a kdo si ho chce prohlédnout, musí k němu dojít pěšky nebo vystoupit z auta. Nejpozději v roce 2020 se má Podolský most dočkat rozsáhlé opravy. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
před 8 hhodinami

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
před 21 hhodinami

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
5. 12. 2025

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...