Město Písek zavřelo na doporučení odborníka lávku pro pěší přes řeku Otavu. Na stavbě staré 16 let je nutné zkontrolovat technický stav nosných lan. Lávka je podobného typu jako lávka v pražské Tróji, která se zřítila 2. prosince 2017. Výsledky sond bude mít město nejdřív na jaře, teprve pak rozhodne o případné demolici a stavbě nové lávky.
Písecká radnice uzavřela lávku přes Otavu. Podobá se zřícené v pražské Tróji
Lávku vedoucí ze sídliště Portyč na nábřeží 1. máje nechala radnice uzavřít minulý týden. Lávka byla zavřená už před dvěma lety. Po kontrole, do níž se zapojili revizní technik i projektant, ji město znovu v lednu 2018 otevřelo.
„Teď po dvou letech jsme opět přistoupili ke kontrole. Odborník nám doporučil lávku okamžitě uzavřít s tím, že se musí udělat sondy na technický stav nosných lan. Mají asi špatné zkušenosti z Nymburku,“ řekla písecká starostka Eva Vanžurová (Pro Písek). Nymburk nechal lávku přes Labe zavřít v prosinci 2017, byla stejné konstrukce a od stejného projektanta jako lávka v Tróji.
Sondy udělají podle starostky odborníci koncem února nebo začátkem března 2020. Do té doby bude lávka zavřená. „Budeme čekat, jak dopadnou sondy, pak to budeme řešit dál. Když to bude špatné, museli bychom začít připravovat demolici, popřípadě stavbu další nové lávky,“ dodala starostka.
Delší cesta na autobus
Problém pro obyvatele města, kde žije asi 30 tisíc lidí, je to částečný. Těm, kteří bydlí poblíž, se o něco prodlouží cesta. „O kousek dál je nový most, takže není úplně zamezený přístup, město je spojeno bez problémů. Ale určité omezení to pro obyvatele části Portyč bude, protože ta cesta (přes lávku) byla kratší, třeba na autobusovou zastávku,“ řekla Vanžurová.
Podle mluvčí radnice Ireny Malotové se názory odborníků na technický stav mostů tohoto typu „bohužel“ různí. Za dva roky jednání s různými experty se Městským službám Písek nepodařilo získat písemně závazné stanovisko, které by potvrzovalo, že je lávka bezpečná. Po posledním jednání se město rozhodlo, že nelze dál čekat a lávka byla preventivně zavřena.
I předtím se dělaly podle Malotové různé kontroly a měření. „Neexistuje však žádný způsob, jak u tohoto typu mostního objektu zjistit stav ocelových lan, která jej nesou. Mohou být v pořádku, ale také nemusejí. Proto většina názorů směřuje k demolici objektu a jeho nahrazení novým, podobně jako k tomu přistoupilo město Nymburk,“ uvedla mluvčí.