Motoristům se otevřela druhá část obchvatu Chrudimi a Slatiňan. Stavba stála 445 milionů korun bez DPH. Práce trvaly dva roky, úsek je dlouhý přes čtyři a půl kilometru. Po obchvatu by měla jezdit auta ve směru sever–jih a odvést tranzitní dopravu, městu se dopravně uleví.
Obchvat Chrudimi a Slatiňan je kompletní. Následovat bude přeložka silnice od Čáslavi
Novinářům to v pondělí řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Po obchvatu by měla jezdit auta ve směru sever–jih a odvést tranzitní dopravu. Podle odhadu starosty Chrudimi Františka Pilného (ANO) se městu dopravně uleví asi z poloviny.
Silnice navazuje na první část přeložky silnice I/37, která byla zprovozněná v roce 2015. „Stavba nebyla technicky náročná, zvládli jsme ji v poměrně krátkém čase,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Ke stavebním zdržením a problémům podle něj nedocházelo. Za mírnou komplikaci označil pouze deštivé léto, které zavodňovalo trasu, což s sebou neslo dílčí zpoždění, na výsledný termín dokončení stavby to ale vliv nemělo.
Chrudimi se dopravně uleví asi z poloviny
Podle Pilného se brzy ukáže, nakolik obchvat městu Chrudim dopravně uleví. „Podle mě tak z padesáti procent,“ řekl. Nesdílí obavy obchodníků, že méně řidičů bude mít důvod jet přes město a třeba stavit se u nich v obchodě. Pilný věří, že nabídka soukromých služeb i městských atraktivit bude natolik dostatečná, že o zákazníky či turisty město nepřijde.
Na druhé části obchvatu jsou čtyři křižovatky a sedm mostů včetně nadjezdu nad železniční tratí spojující Pardubice a Havlíčkův Brod, součástí jsou i protihluková opatření. Silnice je v předčasném užívání, její kolaudace bude v polovině příštího roku. Bude nutné dokončit například sadové úpravy a odstranit nedodělky. Odborníci rovněž vyhodnotí měření hluku.
První část obchvatu dokončeného v roce 2015 vede od Pardubic po křižovatku se silnicí I/17 na Vysoké Mýto. Odtud se tranzitní doprava vracela na městský okruh. Druhá část obchvatu obchází Chrudim na východě a vyúsťuje až za Slatiňany. „Aby se doprava v Chrudimi ještě víc zmírnila, musí ŘSD postavit severozápadní obchvat, tedy přeložku silnice I/47 od Čáslavi,“ upozornil Pilný. „Jinak k vymístění tranzitní dopravy nedojde. Silnice je v přípravě, bude se vybírat jedna varianta ze tří studií, musí se vypracovat posudek EIA,“ dodal.