Nové stanice metra přilákaly v prvních hodinách tisíce lidí

Praha – Podzemní dráha v Praze dostala velikonoční dárek: zprovoznění čtyř nových stanic na trase A. Ačkoli šlo výhradně o městskou investici, otevřel dopoledne nový úsek metra předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD), kterému sekundovali městští politici v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou (za ANO) a představitelé dopravního podniku. Cestujícím je nové metro k dispozici od 15 hodin, bezprostředně po otevření se přišly podívat tisíce lidí. Související změny v povrchové dopravě začnou platit až v úterý.

Tisíce lidí si přišly v prvních desítkách minut po otevření prohlédnout nové stanice metra v západní části Prahy. Nástupiště tak občas vypadala, jako by byla špička pracovního dne, a ne ospalé a velmi chladné sváteční odpoledne. Například na Nádraží Veleslavín přišlo za hodinu sedm tisíc lidí, deset tisíc zde naopak vystoupilo.

Symbolickou pásku slavnostně přestřihli již dopoledne představitelé státu i Prahy ve stanici Nádraží Veleslavín. „Je to nepochybně dobrá zpráva jak pro Pražany, tak pro návštěvníky hlavního města, kteří hojně pražské metro využívají,“ prohlásil při zprovoznění nového úseku metra premiér. Poblahopřál Praze za to, že jako jedna z mála evropských metropolí rozvíjí systém podzemní dráhy.

35 minut
Speciální vysílání ČT24 k otevření metra V.A
Zdroj: ČT24

Metro znamená pro západ Prahy velkou změnu

Severozápadní část Prahy zažívá největší dopravní změnu od chvíle, kdy metro začalo v roce 1978 jezdit na Dejvickou. Přestože magistrát zamítl rozsáhlé změny v MHD napříč městem, které navrhoval organizátor dopravy ROPID, kvůli metru se na povrchu leccos mění. Nejde přitom pouze o veřejnou dopravu. „Nové stanice metra jistě přilákají řidiče, kteří dříve parkovali jinde. Není to jen o hromadné dopravě, ale i té individuální,“ podotkl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Chtěl by proto prosadit stavbu nových záchytných parkovišť, na která se při stavbě nového metra příliš nemyslelo – vedení města naopak v průběhu přípravy významně zeštíhlilo projekt dopravního terminálu Nádraží Veleslavín, ze kterého vypadlo velké parkoviště.

V povrchové veřejné dopravě potom musí cestující počítat s tím, že tam, kde jezdí metro, již nepojedou autobusy. „Mezi nádražím Veleslavín a Dejvickou přestanou jezdit autobusové linky, které budou ukončeny u stanice metra Nádraží Veleslavín,“ řekl ředitel ROPIDu Pavel Procházka (podrobné informace o změnách v MHD naleznete zde). Vedle městských a příměstských linek Pražské integrované dopravy budou na Nádraží Veleslavín končit i linky Středočeské integrované dopravy. „Ulehčí se Vítěznému náměstí, anomálie, že denně končí stovky autobusů pět minut od Pražského hradu, bude odbourána,“ zdůraznil Petr Dolínek.

Technologický zázrak. Ale pro koho bude?

Úsek metra V.A není důležitý pouze pro obyvatele části Prahy 6, ale také pro stavitele. Využití nových razicích štítů, pověstného páru Adéla a Tonda, stavbu výrazně zrychlilo a usnadnilo. Rozdíl poznají i cestující. „Betonové konstrukce v tunelech jsou jiné než předchozí,“ upozornil architekt stanice Petřiny Jiří Pešata. Ředitel Metroprojektu, který trať projektoval, David Krása dodal, že stanice jsou plné bezpečnostních systémů vytvořených s ohledem na to, že „metro je prostor, kde se shromažďuje velké množství lidí“. Na rozdíl od minulosti však projekt již nepočítal s tím, že by stanice byly použitelné také jako kryty civilní ochrany.

V tunelech ale musí cestující prozatím zapomenout na telefonování. Navzdory slibům v nich signál vypadává. Dopravní podnik ale ubezpečil, že jde pouze o krátké zpoždění koordinace. „Předpokládám, že do prázdnin by se mohly podepsat smlouvy a být puštěn signál i do tunelů,“ uvedl dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek. Zdůraznil, že ve stanicích již je k dispozici 4G signál, cestující by tedy neměli mít problém s telefonováním ani datovým připojením.

Za všemi přínosy nového úseku metra však číhá všudypřítomný stín, který projekt od počátku halí: pro koho vlastně bude? Nejčernější předpovědi tvrdí, že nával, který metro V.A bezprostředně po otevření zažilo, zůstane navždy ten největší. Ladislav Urbánek to ale odmítl. Jednotlivé stanice podle něj mají potenciál na to, aby se zařadily přinejmenším do slabšího průměru. „Modelové propočty nám vycházejí: Nemocnice Motol 25 tisíc, Petřiny zhruba 15 tisíc, Nádraží Veleslavín 25 až 30 tisíc a Bořislavka 11 tisíc,“ shrnul. Metro samotné a stavby vznikající v jeho blízkosti potom mohou přilákat do oblasti další obyvatele, čímž by se měl počet cestujících dále zvyšovat.

Dalším metrem bude trasa D – se státním příspěvkem

Prodloužením trasy A k motolské nemocnici rozvoj stávajících tří tratí metra prozatím končí. Další stavbou má být první část zcela nové trasy D z Pankráce na Nové Dvory. Mohlo by jít o automatické metro, jaké znají cestující například z Paříže. „Budou tam stěny, které oddělí nástupiště od kolejiště. Bude se jednat o automatizovaný systém dopravy, který bude umožňovat řídit vlaky bez řidiče. Bude to revoluční počin, co se týká pražského metra,“ nastínil architekt Jiří Pešata.

Na stavbu „déčka“ by Praze mohl přispět i stát. Město rozšiřovalo podzemní dráhu od druhé poloviny 90. let výhradně za své, popř. s evropskými dotacemi, premiér Bohuslav Sobotka nyní ohlásil změnu přístupu státu. „Na další výstavbu pražského metra by měl přispět státní rozpočet,“ řekl Bohuslav Sobotka. Vláda má podle něj z hlediska rozvoje dopravní infrastruktury v hlavním městě dluh. Nejde přitom pouze o podporu městských projektů, ale také dokončení těch, které jsou zodpovědností státu – zejména stavbu železnice na letiště. „Modernizovat trať, která by měla spojit letiště a centrum hlavního města, to by měl být úkol pro stát jako takový,“ dodal.

Nový úsek je 6 kilometrů dlouhý

Trať metra spojující stanice Dejvická a Nemocnice Motol má za sebou již kontroverze, které začaly jejím trasováním, pokračovaly zpožděním stavby a končily financováním. I když ještě není vše vyřešeno a pražský dopravní podnik stále nemá jistotu, že bude moci využít přislíbenou sedmimiliardovou dotaci, kterou zatím ještě čerpat nemůže, ustupují spory do pozadí. Úsek metra s označením V.A se otevírá. Obyvatelé Bořislavky, Červeného Vrchu a Veleslavína dojedou podzemním drahou blíže k domovu, pacienti motolské nemocnice vystoupí takřka přímo do čekárny.

Zahajovací jízda metra A z Dejvické do stanice Nemocnice Motol
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš

Nový úsek trasy A je dlouhý šest kilometrů, jízdní doba se zastavením ve všech stanicích je devítiminutová. Stavba přišla dopravní podnik zhruba na dvacet miliard korun, trvala čtyři roky. Cestující, kteří se budou chtít svézt – popř. nebudou mít po změnách v provozu autobusů a tramvají na výběr – však musí počítat s tím, že v pracovní dny zavede dopravní podnik tzv. pásmový provoz, kdy bude po většinu dne polovina vlaků končit na Petřinách nebo již na Dejvické. Změny v navazující povrchové dopravě platí od úterý. Týkají se autobusových linek městských a příměstských, které jezdí po Evropské třídě nebo v oblasti Vypichu, v malé míře také některých jiných lokalit. Tramvajové dopravy se týká jediná změna – zrušení linky 2.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Proběhne také tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 9 mminutami

Vlaky v Praze nabírají kvůli krádeži kabelů zpoždění i přes sto minut

Zpoždění více než sto minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 18 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 3 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 4 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 5 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 19 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 20 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...