Ústí nad Orlicí - Bojovníkům za zachování budovy železničního nádraží v Ústí nad Orlicí se podařilo téměř nemožné. Přesvědčili stát i drážní organizace, aby zavrhly plán demolice objektu, který měl ustoupit narovnání trati. Nyní však hrozí, že nádraží zůstane stát izolovaně mezi kolejemi bez většího využití.
Nádraží v Ústí zůstane stát, schází mu ale využití a přístup
Modernizace železniční trati včetně vybudování nového nádraží měla stát 2,4 miliardy korun a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce příští rok usilovat až o padesátiprocentní evropskou dotaci. SŽDC je schopná změnit již připravený projekt tak, aby se bourat nemuselo. „S jistými podmínkami následného provozu je možné zachovat plnou koridorovou rychlost i při zachování stávající výpravní budovy,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
České dráhy (ČD) považují zavržení plánu na demolici za definitivní. „Budova každopádně zůstane stát. Řešíme ale, co s budovou dál. Podle projektu by byla odříznutá v kolejišti, nevedla by k němu žádná přístupová cesta. Nemáme pro ni využití a je také otázka, jak její provoz financovat,“ řekl mluvčí ČD Ondřej Kubala s tím, že „vdechnout život“ musí starému nádraží ti, kteří ho chtějí zachovat.
Proti demolici se v internetové petici postavilo téměř 15 000 lidí, vzniklo i sdružení Nádraží nedáme! Odpůrcům se podařilo získat pro podporu své myšlenky i známé osobnosti jako dokumentaristku Olgu Sommerovou nebo děkana Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze Pavla Kováře. Iniciátor petice a zakladatel sdružení Martin Kadrman uvedl, že do dvou týdnů se sejdou u kulatého stolu zástupci drah, SŽDC, orlickoústecké radnice, ministerstev kultury a dopravy a Pardubického kraje, aby nalezli společné řešení. Konkrétní využití zatím iniciativa nehledala, neboť čekala na výsledek jednání o demolici, obecně by Kadrman považoval za možné, aby v budově bylo umístěno například železniční muzeum, noclehárna nebo informační centrum Podorlicka. „Přístup by se dal vyřešit podchodem z nového nádraží,“ řekl Kadrman.
Klasicistní nádraží vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Podle Kubaly nyní ministerstvo kultury zvažuje prohlášení objektu za kulturní památku.