Pražská hromadná doprava zažívá krušný začátek prázdnin. Kvůli dopravnímu omezení v Horních Počernicích kolabuje MHD na Černém Mostě, kde autobusy nabírají i čtyřicetiminutová zpoždění, výměna pražců navíc na celý týden zastavila provoz metra na části trasy C a přeplněné náhradní autobusy končily v kolonách.
Letní opravy ucpaly pražské ulice, na Černém Mostě kolabovala doprava
Za ranním kolapsem ve východních čtvrtích metropole stojí kyvadlový provoz v Náchodské ulici. „Omezení v Náchodské ulici potrvá ode dneška až do 1. srpna, komplikace se tam tedy dají předpokládat i dále, ačkoliv první dny bývají většinou nejhorší,“ řekl mluvčí Pražské integrované dopravy Filip Drápal. „Problém je, že autobusy nemají tento úsek kudy objet.“
Podle Drápala by zřejmě pro některé cestující bylo výhodnější využít vlak z Horních Počernic; zpoždění autobusů se totiž dotýká více než deseti linek, a to v obou směrech. Nepravidelný je provoz i v Klánovicích, Šestajovicích nebo ve směru Depo Hostivař.
Přeplněné autobusy v kolonách na magistrále
Práce na Náchodské přitom nejsou jedinou dopravní komplikací, se kterou se musejí Pražané s nástupem prázdnin vypořádat. Od soboty 1. až do neděle 9. července je mimo provoz část trasy metra C mezi Florencí a Pražského povstání, kde dopravní podnik vyměňuje 528 dřevěných pražců za betonové.
„Je to zatím nejdelší úsek, který jsme v souvislé výluce dělali. Jsou tu pražce z roku 1972 – metro začalo jezdit v roce 1974 a pražce jsou za hranicí své životnosti, někde jsou shnilé nebo ztrouchnivělé. Další problém je, že sesychají, takže se uvolňují v kolejovém betonu,“ řekl Ondřej Krulikovský, vedoucí služby Stavby a tratě DPP.
Pražce podnik mění i kvůli hluku, který způsobují; samotné odstranění zabere deset minut. Kromě kolejnic museli dělníci rozmontovat ještě zabezpečovací zařízení, které po opravě musí opět namontovat. Další práce pak DPP provádí před Nuselským mostem, kde mění dilatační zařízení a konzole.
Uzavření části „Céčka“ ovšem v pondělí coby první všední den ještě zhustilo provoz na magistrále v centru Prahy. Náhradní autobusy XC jezdily ráno přeplněné a musely ve směru do centra dlouhé minuty popojíždět v kolonách na Nuselském mostě a v Legerově ulici.
Zatímco metrem trvá cesta z Pankráce na Muzeum osm minut, v pondělí ráno museli obyvatelé či návštěvníci metropole počítat i se čtyřicetiminutovou jízdou – právě kvůli zmíněným kolonám a také kvůli čekání na návazné spoje.
„Řidiči nerespektují vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy. Požádali jsme policii, aby nám v lepší průjezdnosti pomohla,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková s tím, že vypravují 48 spojů za hodinu. „Zpoždění závisí na individuální automobilové dopravě.“
Mezi Morání a Albertovem bez tramvaje
Souběžně s metrem se v Paze opravuje i několik tramvajových tratí, například mezi Morání a Albertovem, Hradčanskou a Strossmayerovým náměstím, v úseku Březiněveská – Vozovna Kobylisy nebo v okolí Ohrady.
Od 10. července do 1. srpna bude přerušen provoz tramvají v okolí Palmovky, konkrétně v Zenklově ulici mezi křižovatkami s ulicemi Sokolovská a Na Žertvách. Celý srpen bude dopravní podnik opravovat trať mezi zastávkami Strossmayerovo náměstí – Vltavská a v srpnu začne rovněž rekonstrukce trati z Albertova do zastávky Otakarova, která potrvá až do 9. prosince.
Negrelliho viadukt míří do rekonstrukce
Kromě podzemní dráhy a tramvají tvoří systém veřejné dopravy v Praze i regionální železniční linky. I těch se o prázdninách dotkne velká výluka. Od 4. července bude kvůli rekonstrukci uzavřena trať na Negrelliho viaduktu, kudy jezdí linky S4, S5, R20, R24 a R45.
Vlaky od Kladna (S5, R24, R45) budou končit na provizorní zastávce Bubny-Vltavská na holešovickém předmostí uzavřeného viaduktu. Pro vlaky od Kralup nad Vltavou (S4, R20) potom vydala Správa železniční dopravní cesty výlukový jízdní řád, podle kterého budou jezdit mezi Podbabou a Masarykovým nádražím odklonem přes holešovické nádraží a prodlouží se jejich jízdní doba.
Podobné komplikace jako v Praze se týkají i dalších tuzemských měst. Sváteční týden, ve kterém jsou jenom tři pracovní dny, totiž správcům dopravních sítí dává – díky nižšímu provozu a prázdninám – štědrou časovou dotaci.
V Brně už měsíc komplikuje železniční dopravu hlavně výluka na hlavním nádraží. Většina spojů teď místo něj končí třeba na provizorním dolním nádraží, nově vlaky přestaly úplně jezdit také v okolí Tišnova. Rychlíky z Prahy a Havlíčkova Brodu končí v Křižanově a dál se musí autobusy. Důvodem je oprava tunelů, která potrvá až do srpna.