Kde je v Brně nejlepší místo k bydlení? Student vymyslel aplikaci, která to spočítá

Student Mendelovy univerzity v Brně vytvořil jako svou diplomovou práci webovou aplikaci, která hodnotí kvalitu bydlení v Brně. Uživatelé mohou na interaktivní mapě zjistit, jaká je v dané lokalitě například kriminalita, hluk z dopravy nebo množství zeleně. Hlavní výhodou je individuální nastavení parametrů, které zájemce o bydlení v Brně preferuje.

Požadavky na bydlení má každý jiné. Někdo preferuje dobrou dopravní dostupnost a nevadí mu hluk z dopravy, jiný dává přednost klidnému bydlení v zeleni. V aplikaci si každý může nastavit šest parametrů a mapa mu ukáže, které je pro něj ideální místo k bydlení. Nejlepší místo je označené zelenou a nejhorší červenou barvou. „Projekt může pomoci například člověku, který se chce přestěhovat do města a nezná tamější lokalitu,“ řekl vedoucí diplomové práce David Procházka.

Každý má o ideálním bydlení jinou představu

Jiné požadavky má student, jiné pracující člověk s dětmi nebo důchodce. Uživatel aplikace, kterou lze najít na webové stránce brno.ml, si sám může nastavit hodnoty, které jsou pro něj více či méně důležité. Po kliknutí na konkrétní dům aplikace vyhodnotí kvalitu bydlení. „Pracujeme s šesti hlavními kategoriemi, jako je životní prostředí, služby, oddech a relaxace, doprava, bezpečnost a sociální status. V nich je zahrnuto 27 ukazatelů, podle kterých jsou kategorie vypočítány,“ popsal student Mendelovy univerzity Mikuláš Muroň.

Zjistit informace o kvalitě života můžou lidé o osmdesáti tisících stavbách v Brně, které jsou v interaktivní mapě zanesené. „Podíváme se na nábřeží Svitavy, což by někdo řekl, že je pěkná lokalita, ale podle preferencí, které jsme nastavili, vidíme, že je tady velká úroveň hluku. Je to dáno tím, že touto lokalitou prochází vlaková trať,“ vysvětlil Mikuláš Muroň. „Aplikace v podobném rozsahu neexistuje, v zahraničí je to běžné a jsou to opravdu relevantní data a dávají těm lidem daleko víc informací, než jsou schopni si zjistit sami,“ řekl Tomáš Matras z Asociace realitních kanceláří.

2 minuty
Student Mikuláš Muroň popisuje mapu
Zdroj: ČT24

Vzniknout by měla i celorepubliková mapa

Student čerpal z veřejných dat státních institucí, ale i ze sociálních sítí. Mapu bude postupem času aktualizovat tak, aby vždy vycházela z nejnovějších dat. Mikuláš Muroň je členem výzkumného týmu, jehož základním cílem je dopravit informaci uživateli v čase, kdy ji nejvíce potřebuje. Tým se zaměřuje primárně na analýzu chování lidí, vytváří mobilní aplikace nebo lokační služby. Zatím je možné sledovat barevný rozdíl kvality života jen v Brně, do budoucna by do aplikace měla být zahrnuta celá Česká republika.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 5 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 8 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 11 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 14 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 15 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...