Havířovské nádraží půjde k zemi

Havířov - Zastupitelé Havířova rozhodli o tom, že se zbourá odbavovací hala havířovského nádraží. Stavba nové haly je podle Českých drah (ČD) ekonomicky nejvýhodnější řešení. Většinu nákladů by měly pokrýt peníze z evropských fondů. Práce na nádražní hale začnou do dvou let. V roce 2014 by už cestující měli mít k dispozici nový dopravní terminál.

Havířovská nádražní hala patřila na konci 60. let k nejmodernějším na Moravě i ve Slezsku. Se svými skleněnými mozaikami a všudypřítomnými geometrickými prvky byla nadčasovým dílem, postaveným v tzv. bruselském stylu. Nyní chátrá.

„Jako nejlevnější řešení – stavebně, údržbově, co do estetického hlediska i co se týče propojení s centrem, vychází nejlépe varianta zbourat současnou budovu a postavit novou,“ uvedl Gabriel Jursa z ČD. Zastupitelé ale v rozhodnutí nejsou jednotní. V hlasování sice vyhrálo zbourání haly, někteří zastupitelé s tím ale nesouhlasí. „Vím, že budova svou hodnotu má, tak mě strašně mrzí, že jsme si odhlasovali, že si ji zbouráme,“ řekla zastupitelka za Věci veřejné Karin Macková.

2 minuty
Reportáž Alexandry Přečkové
Zdroj: ČT24

Bruselský styl na Ostravsku reprezentuje i další nádraží – v Ostravě-Vítkovicích. I to je ve špatném stavu. Kvůli tomu je ministerstvo kultury odmítlo zařadit na seznam chráněných památek, a tak chátrá dál. „V bruselském stylu se nádraží vyskytují v rámci celé republiky opravdu velice vzácně, takže to jsou pro tento region naprosto zásadní stavby,“ myslí si památkář Tomáš Nitra.

Zatímco osud vítkovického nádraží je neznámou, v Havířově už mají jasno. Chtějí na místě stržené budovy postavit moderní dopravní terminál. Soustředit by měl vlakovou i autobusovou dopravu. Na projekt, který si vyžádá investici odhadem kolem 160 milionů korun, by město mělo přispět deseti miliony, zbytek půjde z evropských fondů.

Projekt nového dopravního terminálu
Zdroj: ČT24
Načítání...