Na zprovozněnou část obchvatu Frýdku-Místku se dostanou i řidiči jedoucí ve směru od Olomouce nebo Brna. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo napojení dálnice D48, jehož stavba se protáhla kvůli zrušenému stavebnímu povolení. Dosud byla v provozu jen část obchvatu, která navazuje na dálnici D56 od Ostravy a vede směrem na Beskydy po kruhový objezd ve Frýdlantské ulici na okraji Místku.
Frýdek-Místek má další část obchvatu, město chce oživit centrum
„Jednoznačně přínosem je odvedení tranzitní dopravy, v tuto chvíli zejména v severojižním směru, ve směru od západu, od Olomouce, na jih do Beskyd. Je to první část komunikace, která odvede tranzitní dopravu z města Frýdek-Místek,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Frýdek-Místek na obchvat, který z města odvede tranzitní dopravu, čeká desítky let. Obchvat se už staví čtyři roky a má dvě etapy. Celý bude mít 8,5 kilometru a přijde na zhruba čtyři miliardy korun. Na jedné straně se napojí na dálnici D48 ve směru na Český Těšín a Polsko a na druhé straně na dálnice D56 od Ostravy a D48 od Olomouce.
Další část získala povolení později
Letos Nejvyšší správní soud vyhověl stížnostem spolku Děti Země a vydal rozhodnutí, podle kterého stavební povolení pro části obchvatu nebyla pravomocná. ŘSD tak na konci června zprovoznilo jen první část první etapy obchvatu. Další část povolení znovu získala později.
I druhou etapu obchvatu, tedy úsek od kruhového objezdu ve Frýdlantské po napojení na dálnici D48 ve směru na Český Těšín, chce ŘSD alespoň v omezeném provozu otevřít ještě letos. Stavbu tam zkomplikoval i sesuv půdy.
„Věřím, že do konce roku to bude otevřené opravdu celé. Už nyní cítíme ve městě po otevření té první etapy, sice jenom ve dvou pruzích, určité vydechnutí. To, na co čekáme opravdu všichni, je spuštění celého obchvatu jako celku, protože až pojede obchvat komplet, tak si vydechne centrum,“ poznamenal frýdecko-místecký primátor Petr Korč (Naše Město F-M).
Mátl řekl, že se stavbaři snaží urychlit práce tak, aby se druhá etapa obchvatu skutečně otevřela ještě letos. „Sice to nebude v plném profilu, ale i ten poloviční profil části úseku už odvede dopravu z Frýdku-Místku definitivně,“ konstatoval ředitel.
Připustil, že v místě sesuvu se stavbaři potýkají s poměrně zásadními problémy. „Ale podařilo se je vyřešit, podařilo se vyřešit zrušené stavební povolení, v tuto chvíli stavba má veškerá stavební povolení v právní moci, takže se může realizovat. Jsou technická opatření, která eliminují zpoždění natolik, abychom opravdu byli schopni ještě do konce letošního roku stavbu zprovoznit,“ slíbil Mátl.
V plném profilu by se podle něj mělo po celém obchvatu jezdit zřejmě příští rok v červnu.
Otevřenou část čekají opravy
Ředitel uvedl, že už otevřenou první část obchvatu ale zřejmě čekají opravy. „Co se týče druhé etapy, tak už se to stíhá v potřebné kvalitě, zde na první etapě musím připustit, že nejsme úplně spokojení s částí vozovky,“ přiznal Mátl. ŘSD podle něj na komunikaci zjistilo určité vady a bude se zhotovitelem řešit opravy některých míst. „Určitě bude nějaké řešení v rámci přebírek tak, abychom dokázali do budoucna zabezpečit životnost, která byla plánována,“ řekl.
Primátor dodal, že až z města zmizí tranzitní doprava, otevře se možnost začít pracovat s hlavní třídou a postupně ji vrátit městu. „Připravujeme se na to, že musíme všemi možnými způsoby zabránit tomu, aby tranzit, který může jet po obchvatu, vjížděl do města. Čili budou obnoveny semafory, bude obnoveno odbočení z některých slepých ulic,“ avizoval Korč.
Až spolu s kamiony zmizí z města fyzické bariéry, zmizí podle něj i bariéry mentální a město si vydechne. „Je to obrovská příležitost pro město, kterou nesmíme promarnit. Nesmíme promarnit šanci, kterou nám zhatily předešlé generace, které zbouraly dvě historická centra a přivedly v podstatě dálnici doprostřed, sto metrů od náměstí. My máme teď obrovskou šanci napravit chyby,“ zdůraznil.