Ostrava – Ekologická lokomotiva na stlačený zemní plyn bude od podzimu vozit osobní vlaky Českých drah v Moravskoslezském kraji. Průlomový stroj, který patří k nejvýkonnějším svého druhu v Evropě, vyvinul tým lidí ze společnosti Vítkovice Doprava. Ve zkušebním provozu začne lokomotiva jezdit na krátké trati na Opavsku.
Česká premiéra. Lokomotiva na zemní plyn začne vozit na Opavsku vlaky
CNG Lokomotiva byla původně dieselová. Experti ze společnosti Vítkovice ji přestavěli na pohon na stlačený zemní plyn. Je patnáct metrů dlouhá a čtyři metry vysoká, výkon má přes 500 kilowattů a určena je pro posun i pro vedení lehkých vlaků. Za jednu motohodinu spotřebuje asi deset kilogramů stlačeného plynu. Měla by ušetřit dopravci náklady na palivo, produkuje méně exhalací a je méně hlučná než klasická lokomotiva.
Zatím se uplatní pět dní v týdnu třikrát za den v osobní dopravě na trati mezi Opavou a Hlučínem. Cílem zkušebního provozu je ověřit její výkonné parametry. „CNG lokomotiva nebude nahrazovat jiné spoje, ale nasadíme ji souběžně s lokomotivou Českých drah, která má stejné parametry, ale jezdí na naftu. Cílem je zjistit, jestli je opravdu o 40 procent ekologičtější a levnější než naše lokomotiva,“ vysvětloval ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah Miroslav Klich.
Zpočátku bude zásoba plynu v lokomotivě
Na opavském nádraží společnost vybuduje speciální plnicí stanici na stlačený plyn, která bude lokomotivu zásobovat zhruba každé dva dny. V budoucnu by měla plnička sloužit i autobusům městské hromadné dopravy a osobním autům v Opavě. Zpočátku ale bude lokomotiva využívat přenosné tlakové láhve, kterým se říká virtuální plynovod.
„Kromě toho, že bude vozit tři vagóny osobní dopravy, bude tato lokomotiva zároveň sloužit i pro posun na vlečce v Opavě. Bude mít tedy dvojí využití,“ uvedl Jan Soustružník, obchodní ředitel dceřiné společnosti vítkovických strojíren Vítkovice Doprava.
Zájem o pohon na zemní plyn stále roste
Přestavba lokomotivy na zemní plyn je součástí vývojového projektu společnosti na ekologizaci a zlevnění dopravy, jehož cílem je využití těchto lokomotiv v České republice i v zahraničí. Je to druhý stroj, který firma takto přestavěla. Ten první měl nižší výkon. „Vlna zájmu o využití CNG pohonu je v současné době opravu velká. Dopravci na to slyší samozřejmě i vzhledem k cenám paliv,“ vysvětlil Jan Soustružník. V Česku je vlak poháněný stlačeným zemním plynem novinkou. Dopravci v některých evropských zemí, v Americe i Rusku, s tím mají větší zkušenosti. Stlačený zemní plyn má podle odborníků velké perspektivy ve všech odvětvích dopravy.