Zúžené pruhy nebo neprůjezdné ulice. Ani letos se Brno nevyhne dopravním omezením, která znepříjmení řidičům průjezd městem. V ulicích budou opravovat nejenom teplárny a plynaři, ale také dopravní podnik, který plánuje v některých úsecích vyměnit koleje. S největším omezením se řidiči nejspíše setkají v ulici Koliště, kde by se měla silnice dočasně zúžit o dva jízdní pruhy.
Brno čekají dopravní omezení. Opravy chystají teplárny i dopravní podnik
První stavební práce letošní sezony už probíhají ve Francouzské ulici. Pro místní ale nejsou dělníci a bagry žádnou novinkou, pod okny jim totiž pracují už od loňského června. David Nevrkla, který bydlí nedaleko, radši celou zimu ulicí nechodil. „Radši jsem to obcházel, bylo tu všude bláto, když jsem chtěl přejít, tak se mi bota ponořila do bláta a musel jsem si je neustále umývat,“ okomentoval problémy spojené s opravou Francouzské Nevrkla.
Její rekonstrukce by měla skončit letos v září. „Už loni jsme v minulé etapě rozjeli opravu kanálů a vodovodů, dokončili jsme to a před zimou začala technologická přestávka, teď na jaře se rozjely práce jiného investora, pokládají plynovody,“ vysvětlil stavbyvedoucí na Francouzské ze sdružení IMOS Miroslav Procházka.
Komplikace čekají na řidiče i v centru
S omezeními se ale musí vypořádat Brňané i v jiných částech města. Jedna z největších oprav bude v centru - v ulici Koliště. „Dojde k záboru jednoho až dvou jízdních pruhů, ulice bude ale průjezdná v jednom pruhu v každém směru,“ uvedl už dříve generální ředitel městské společnosti Petr Fajmon. Komplikace v dopravě musí řidiči očekávat zejména v úseku mezi ulicí Milady Horákové a takzvaným Červeným kostelem na Komenského náměstí.
V této části města totiž budou Teplárny Brno měnit parovody na horkovody. Dlouhodobý projekt si letos vyžádá investici 275 milionů korun. Firma postaví pět kilometrů nových horkovodů a přepojí na ně 32 odběrných míst. Jejich výměna znamená pro obyvatele okolních domů do budoucna menší ztráty tepla a tedy i méně peněz do vytápění.
Obousměrně bude kvůli rekonstrukcím uzavřená ulice Jircháře, další práce se chystají v podzemí v kolektorech. V plánu je projekt vyvedení výkonu z brněnské spalovny horkovodem až na sídliště Vinohrady.
Opravovat se chystá také dopravní podnik
Kromě tepláren, vodáren a plynáren se do oprav ulic pustí i brněnský dopravní podnik. Jeho pracovníci jenom v ulici Křenová vymění skoro 400 metrů kolejí. „Důvodem rekonstrukce tramvajových tratí je jejich modernizace, my se budeme zaměřovat na snížení hlučnosti a vibrací,“ uvedla mluvčí DPMB Barbora Lukšová. Opravy tramvajových tratí zasáhnou do plynulosti dopravy ještě ve dvou ulicích. Jestli půjde jen o omezení v provozu, nebo o úplnou uzavírku, zatím není jasné.
Zásadní opravy minimálně sedmnácti míst, kterých se dotknou, musí zkoordinovat magistrát. V potaz musí vzít také letní výluku hlavního brněnského železničního uzlu. „V souvislosti s tříměsíční výlukou je potřeba zajistit náhradní autobusovou dopravu, proto se Správou železniční dopravní cesty koordinujeme plánované stavby,“ okomentoval přípravy mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
Nutné je také projednat plánované objízdné trasy s Policií České republiky. Přesný harmonogram zahájení oprav brněnských ulic představí magistrát během několika týdnů.