Turnov – Aktivisté, kteří dosud chtěli, aby rychlostní silnice R35 neprocházela Českým rájem, nyní přišli s novým požadavkem: R35 od Turnova do Jičína podle nich vůbec nemusí vzniknout, stávající silnice první třídy odpovídá intenzitě provozu. Ministerstvo dopravy a Liberecký kraj ale takový požadavek jasně odmítají. Provoz, který je dnes na I/35, podle úřadů nevypovídá nic o počtu aut, která budou jezdit po rychlostní komunikaci.
Aktivisté: Ať R35 z Turnova do Jičína vůbec nevede
Sčítání dopravy na silnici I/35 mezi Turnovem a Jičínem ukázalo, že každý den úsekem projede zhruba sedm tisíc aut. Oproti stávajícím rychlostním silnicím je to asi třetina. Výsledků se proto chopili aktivisté, kteří dosud bojovali proti jednotlivým variantám tras budoucí R35. „Není důvod stavět silnici, po které nebude žádná doprava výhledově jezdit,“ uvedla mluvčí Koalice SOS Český ráj Markéta Kovaříková.
Liberecký kraj však s odkazem na odborníky tvrdí, že intenzita dopravy u Turnova s otevřením rychlostní silnice vzroste. „Ze všech podkladů, které jsme měli k dispozici, jasně vyplývá, že rychlostní komunikace potřeba je,“ zdůraznil náměstek libereckého hejtmana Martin Sepp.
Tvrzení aktivistů, že plánovaná výstavba rychlostní silnice v málo vytíženém úseku je pouze výsledkem lobby stavebních firem, zase odmítlo ministerstvo dopravy. „Rozhodli jsme se na základě podnětů, nikoli na základě lobbistů,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Firmám, které by mohly nový tah stavět, se ostatně vidina výnosné státní zakázky vzdaluje i bez zásahu občanských sdružení. Ministerstvo totiž uvažuje o odsunutí zahájení výstavby na rok 2040. Dosud počítalo s obdobím po roce 2020.
R35
Silnice I/35, která prochází napříč republikou od hranic s Německem u Liberce přes Hradec Králové a Olomouc až k česko-slovenskému hraničnímu přechodu Bumbálka, se má stát v úseku Liberec – Lipník nad Bečvou velkokapacitní rychlostní silnicí. Ačkoli s její výstavbou stát počítá už od 60. let minulého století (se severním úsekem Hradec–Liberec od 90. let), zatím stojí pouze několik osamocených úseků. Dokončena je stavba mezi Libercem a Turnovem, která tvoří součást rychlého spojení Praha–Liberec, hotov je také východní úsek z Mohelnice do Lipníku nad Bečvou. Zbylých takřka 200 kilometrů je však stále ve starém. Hotov je sice ještě čtyřkilometrový úsek u Opatovic nad Labem, který slouží jako přivaděč pro dálnici D11, avšak ten je izolován a od trasy dnešní I/35 značně vzdálen.