Největší sociální síť Facebook si přivlasťňuje další službu z internetového prostředí. V Česku spouští od poloviny srpna Marketplace, tržiště, na kterém budou lidé moci prodávat a kupovat použité zboží. Bude tak konkurovat stránkám jako Sbazar, Bazoš, Annonce nebo Aukro.
Facebook pro zboží z druhé ruky. V Česku se představí tržiště Marketplace
Prodej a nákup zboží Facebook odstartoval v rámci uživatelských skupin (Facebook Groups). Ty každý měsíc navštívilo 550 milionů lidí z celého světa.
Dalším krokem je právě Marketplace, který má všechny nabídky soustředit na jediném místě. Služba funguje od loňského podzimu a zatím je dostupná v šesti zemích včetně USA. Nyní se rozšiřuje do České republiky a dalších 16 zemí – Rakouska, Belgie, Dánska, Finska, Francie, Německa, Maďarska, Irska, Itálie, Lucemburska, Norska, Portugalska, Španělska, Švédska, Švýcarska a Nizozemska.
„Chceme, aby bylo jednodušší nakupovat a prodávat, ale také chceme, aby to bylo založeno na komunitě,“ okomentovala spouštění služby viceprezidentka společnosti Facebook Marketplace Deborah Liu. Podstatné je, že si nové tržiště neúčtuje za zveřejnění inzerátu žádné poplatky a oproti klasickým lokálním službám, jako je Aukro nebo další aukční či prodejní servery, má už teď velké množství potenciálních uživatelů. Těm během krátké doby přibude na Facebooku ikona nákupního košíku, přes kterou se na službu kliknutím jednoduše dostanou.
Uživatel následně uvidí fotografie s nabídkami věcí od lidí ve svém okolí. Bude moci využít i hledání. Po kliknutí na fotografii získá detail nabídky a může prodejci poslat zprávu přes Facebook messenger.
Způsob platby a dodání je již pouze na domluvě obou stran. Zadávání inzerátů je jednoduché, prodejce zboží vyfotí, doplní popisek, cenu, následně vybere kategorii a lokalitu a odešle.
Facebook pokračuje v „požírání internetu“
Podle odborníka na sociální sítě Vladana Crhy z Ami Digital může Marketplace v Česku spolknout významnou část trhu. „Facebook má obrovskou výhodu v množství aktuálních uživatelů (přes 90 procent české internetové populace), které je možné oslovit napřímo v rámci jednoho prostředí. Navíc to, že obchodující navzájem vidí informace ze svých facebookových profilů, může zvýšit důvěryhodnost oproti víceméně anonymním peer-to-peer platformám,“ uvedl. Na počítačových sítítch „peer-to-peer“ spolu komunikují přímo jednotliví klienti.
Facebook tak podle Crhy pokračuje ve své strategii „požírání internetu“, vyzobávání služeb, které mají obchodní potenciál a jejich zahrnování do svého prostředí. V tom ale může být jedno z rizik, protože již nyní je pro část uživatelů Facebook příliš rozsáhlý a komplikovaný.
Zájem o Marketplace podle Facebooku roste. Jen v květnu lidé v USA zadali prostřednictvím služby 18 milionů nových nabídek. V Česku jsou více než čtyři miliony registrovaných uživatelů společnosti Facebook.