Svůj účet otevřeli ve dvaadevadesátém v Bosně a po osmnácti letech ho chtějí vyrovnat uprostřed divokých Apalačských hor. Bývalý přísluník srbské eskadry škorpionů, všehoschopný drsňák Emil Kovac, který tehdy přežil svoji smrt, se tam vydal na lov plukovníka Benjamina Forda, který má už všech válek plné kecky. Dva veteráni jedné války, která jim dala pořádně zabrat a zanechala jizvy, které se znovu otevírají. Kdysi oba zabíjeli a teď ze sebe záměrně učinili živé terče, a možná že oba tím pádem už konečně zemřou. Není třeba to prožívat, protože co je koneckonců člověk jiného než soudržná hromada masa, kostí a šlach. A co jiného jej dělí od smrti než prchavý okamžik, kdy (stejně jako když skolíte losa nebo jelena) jeho pohled znehybní a vyhasne…
Sezona (pozvolného) zabíjení hollywoodských legend
Masakr, který v roce 1992 vypukl v Bosně, trval zhruba tři a půl roku a byl nekrvavějím konfliktem, jaký Evropa zažila od druhé světové války. Charakterizovaly ho etnické čistky, týrání, ponižování a masakry civilistů, prováděné namnoze mimořádně krutými a brutálními polovojenskými jednotkami, namixovanými z nacionalistických hesel a sadistického úchyláctví. Zůstalo po nich dvě stě tisíc zavražděných a umučených a rdousivá vlna přežívající nenávisti a nezničitelné touhy po odplatě.
Když v rámci operace Klidná síla začaly oblast kontrolovat jednotky NATO, přijel sem s nimi na svoji válečnou misi i zkušený voják, plukovník Benjamin Ford. Zažil tu otřesné věci, s nimiž se předtím nikdy nesetkal, hnilobně na něj dýchla deformovaná tvář člověka bestie s temnou duší a krvavýma rukama, kterého je třeba totálně zlikvidovat, aby už nemohl páchat další zlo.
Takhle to cítil, spolu s pachem mrtvých těl, deroucím se z vagonů vlaku smrti, a tak to také udělal! Ti, co se tehdy vzdali, netušili, že to byl jejich poslední, osudový čin, protože Benjamin Ford se právě rozhodl nebrat zajatce, ale rovnou trestat. Mezi zajatými byl i Emil Kovac, který tehdy jetě nebyl připraven zemřít, ale pak na svém zátylku ucítil chladné ústí Benjaminovy zbraně a došlo mu, že tuhle válku si sice proklatě užíval, ale nakonec ji zřejmě prohraje.
Jenomže sadističtí hajzlíci mají příznačně tuhý kořínek, a tak tu máme po osmnácti letech Kovace znovu, s jeho pitoreskním bíbrem, zabijáckým lukem, šišlavým srbským přízvukem a sveřepým odhodláním vyrovnat starý dluh. Právě se vydal do Apalačských hor na svůj velký lov a nad osamělým lesním srubem plukovníka Forda se začaly záhy zatahovat mraky, neboť Kovac sice dostal povolení na odlovení losa, ale přijel sem lovit člověčinu. Jenomže ani plukovník Ford není žádný měkkýš, a tak se zachoval v duchu sloganu: Když chceš svoji válku, tak si pro ni pojď!
Režisér Mark Steven Johnson (Ghost Rider) není žádný velký koumák a žádná super těžká filmová váha a také nám tu nenabízí nic, co by tady už v nějaké podobě někdy nebylo. Osvědčený model dva chlapi si to rozdávají mezi sebou a divočinou jsme přece již zažili třeba s traperem Charlesem Bronsonem a dalším modelovým drsňákem Lee Marvinem v jejich boji Na život a na smrt (1981) nebo v podání nesourodého tandemu Antony Hopkins - Alec Baldwin, kteří to hráli mezi sebou, macechou přírodou a medvědem také Na ostří nože (1997). A v divokém Apalačském pohoří, kde se tak snadno umírá, rovněž nejsme poprvé - čtyři chlapi na kanoích tam museli mezi agresivními horaly pádlovat o život již ve Vysvobození Joea Boormana v roce 1972.
Ze všeho nejvíc je ale Johnsonova postbosenská Sezona zabíjení slepená z prvního Ramba (1992) a zejména Friedkinovy nakládačky Štvanec (2003), exponované geopoliticky spřízněným Kosovem a sledující v naturalistických přírodních kulisách souboj megazálesáka Tomyho Lee Jonese a jeho bývalého (nyní psychopatického) žáka Benicia del Tora. Svůj projekt totiž Mark Steven Johnson opírá o boj muže proti muži, duel dvou chlapů, co se vyznají ve volném vojensko-zálesáckém stylu, což sice nezakládá nic třeskutě objevného, ale vzhledem k hvězdnému obsazení slibuje minimálně zajímavý zážitek.
To, že tohle (oprávněné) očekávání není beze zbytku naplněno, má na triku hlavně zatím ne příli zkušený scenárista Evan Daugherty. V průměrné Sněhurce a lovci dal sice do kupy poměrně akční fantasy story, ale to se mohl opřít o již hotový pohádkový příběh. Sezona zabíjení odhalila, že vlastní, smysluplný, logický, dramaticky vyklenutý a gradující dějový základ je zatím nad jeho kreativní síly a možnosti.
Z jeho stereotypně konstruované předlohy, kde se oba protagonisté takřka v pravidelném rytmu střídavě pokládají na lopatky, malinko pomučí a pak si disciplinovaně vymění role a v blábolivých time outech odkládají luky, puky a sekery a zadumaně plkají o hrůzách války, by nedokázal o mnoho více vycedit ani mnohem zručnější režisér, nežli je Johnson. A když po čase začnete oba podezřívat, že to s jejich vzájemným zabíjením asi nebude tak horké, vytrácí se ze snímku to podstatné, co ho drželo nad vodou, totiž napětí, kdo z nich bude ten, který zůstává.
Co zmrvil scénář, se snaží napravit herci v hlavních rolích (o mnoho víc jich ostatně neuvidíte), což se jim i při jejich obrovské zkušenosti daří jen částečně. Stojí před nimi totiž úkol hodný chytré horákyně, neboť si mají jít nemilosrdně po krku s cílem zabít jeden druhého, ale když už má protivníka střídavě jeden nebo druhý na lopatě (a to si piště, že opravdu má), poprava se odkládá a začne se planě tlachat o dávno zjevených a stokrát omletých pravdách.
Na tenhle film se bude chodit (byť zřejmě nikoli masově) hlavně kvůli tomu, že je tu ve společné akci k vidění superhvězdný hollywoodský tandem Robert De Niro - John Travolta. Pohled je to ale místy i malinko smutný a notně nostalgický. Osobně jsem přesvědčen, že v době jejich slávy by takovýhle scénář opovážlivci, jenž by se odvážil ho předložit, hodili na hlavu. Ale čas nemilosrdně pádí, opravdu velké role ve velkých filmech se zas až tolik nehrnou, a tak to vzali, protože jeden neví, co se objeví příště.
Řekl bych, že o něco lépe se se svým partem vyrovnal standardně nechybující Robert De Niro, který se sice musel chvíli houpat na stromě, zavěšený za lýtkový sval (který, jak tvrdí Kovac, opravdu hodně vydrží), ale nemusel si nechat narůst blbého bíbra jako na ochotnické představení a odšišlat celou roli s úsměv vzbuzujícím pseudosrbským přízvukem. Tohle prvoplánovité aranžmá dalo karlovarskému sympaťákovi Johnu Travoltovi (respektive jeho Kovacovi) zabrat ještě mnohem víc nežli šíp, kterým ho plukovník Ford přišpendlil na nějaký čas za tvář ke dveřím.
Obě zmiňované (a mezi oba spravedlivě rozdělené) chuťovky patří asi k tomu nejhustšímu, co je v Sezoně zabíjení k vidění, zbytek je naplněn běháním po lese (které potvrdilo, že jsou oba ve formě), naučnými kydy o válce a rozpadlých vztazích a překvapivým zjištěním, že jsou na tom oba tak nějak stejně, protože si jsou vlastně podobní. A své si tu odehrají i přírodní záběry Petera Menziese, jakkoli platí, že Apalačské hory jsou tak fotogenické, že je snad nelze ani špatně nasnímat.
Sezona zabíjení je mírně rozpačité sólo pro dva bytostné sólisty, které se dá bez problémů ukoukat, stejně jako na něj vzápětí bez problémů zapomenout. Jsme tu jen tři, konstatuje věcně Kovac, ty, já a On (myšleno Bůh). Ale ten stejně neposlouchá, dodává vzápětí kacířsky (čemuž se při kvalitě Daughertyových dialogů ovšem nelze divit). Do podkresu k tomu zpívá Johnny Cash Don't Take Your Guns a svým ilustrativním způsobem to nemá chybu.
Tahle rádoby oldschoolovka o dvou válečných veteránech, z nichž jeden se snaží na všechno programově zapomenout, zatímco druhý nechce zapomenout ani náhodou, měla (za účasti Johna Travolty) před několika dny svoji světovou premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Snaží se vzbudit dojem poctivé, rukodělné filmařiny, jejím největím zabijákem je ale odbytý scénář.
Škoda angažovaných ikon, neproměněné šance a nenaplněných ambicí. A také škoda jedné winchestrovky z roku 1873, kterou Robert De Niro v pacifistickém afektu zahodil někde v Apalačských horách do rokle. Kdyby to nebylo tak z ruky …
SEZONA ZABÍJENÍ / KILLING SEASON. Belgie/USA 2013, 90 min., české titulky. Režie: Mark Steven Johnson. Scénář: Evan Daugherty. Kamera: Peter Menzies. Hudba: Christopher Young. Hrají: Robert de Niro (Benjamin Ford), John Travolta (Emil Kovac), Milo Ventimiglia (Chris Ford), Elizabeth Olinová (Satan Fordová).