Po ulicích a náměstích českých měst a také po vodě vede sochařská linka. Dočasný vpád výtvarného umění do veřejného prostoru zajišťuje festival Sculpture Line. Ve čtvrtém ročníku navíc poprvé z exteriéru zamířil i do interiéru, na výstavu v pražské Galerii Mánes.
Sculpture Line expanduje: Plzeň zasáhl meteorit, na Olomouc číhá chobotnice
Festival neustále expanduje, letos díky němu umělecké instalace ozvláštní čtrnáct měst. „Po prvních ročnících, kdy byl Sculpture Line pouze v Praze a kdy jsme postavili městskou sochařskou linku, máme teď ambici postavit linku národní,“ vysvětlil ředitel projektu Ondřej Škarka.
Na více než padesát instalací mohou kolemjdoucí do 30. září narazit v ulicích, na náměstích, v parcích i na vodních plochách. Například v Olomouci po řece pluje chobotnice Viktora Paluše, Plzeň zasáhl obří meteorit Petra Zubka, v Pardubicích cválá kůň Michala Gabriela a pro změnu masivní bronzovou plastiku jezdce umístil stejný autor v Liberci. V Ostravě rozestavěl piana Antonína Kašpara a v Jablonci nad Nisou je možné si přisednout k sedícím figurám Jakuba Flejšara.
V Praze zaujme třeba velká hlava na nádvoří Novoměstské radnice. Vytvořil ji Kurt Gebauer. „Je jedním ze symbolů, které páchám skoro celý život, protože lidská hlava mě nenechá spát. Co může natropit úžasného, a na druhou stranu, jaké šílené zločiny vyprodukuje,“ poznamenává sochař ke svému dílu.
Podle organizátorů se Sculpture Line rozrůstá, protože roste i zájem umělců a měst o festival. „Města se sama hlásí, což je samozřejmě příjemné, ale pomalu zjišťujeme, že tuzemský umělecký potenciál už skoro nestačí,“ obává se sochař a umělecký ředitel projektu Michal Gabriel.
Dovoz goril
Více šancí by tak mohli dostávat zahraniční umělci. Už letos se zapojil například čínský tvůrce Liu Ruo Wang. Velká část jeho souboru obřích bronzových goril na instalaci v Praze teprve čeká, v hlavním městě by jich mělo být k vidění přes dvě desítky.
„V poslední době jsem tvořil hlavně sochy zvířat. Zobrazuji tím vztah člověka k přírodě, ve které žijeme, která nás obklopuje. Mnoho lidí ale žije ve velkých městech, v nichž spolu nedokáží komunikovat. Proto ty sochy mají takovýto postoj – uzavření se do sebe. Vypovídají o absenci vzájemné komunikace,“ popisuje čínský umělec soubor, na němž pracoval deset let.
Necelá polovina z čtyřiadvaceti zúčastněných tvůrců svou tvorbu kromě exteriérů představuje i v pražské Galerii Mánes. Za Sculpture Line se tam zájemci mohou vydat do konce června, poté se výstava přesune do dalších měst.