ADHD. Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Porucha pozornosti s hyperaktivitou. A také název nejnovější premiéry českého souboru Cirk La Putyka.
Recenze: Cirk La Putyka zvládl ADHD, ale přece cosi schází a čehosi přebývá
Tento novocirkusový soubor je v českém prostředí fenoménem. Jeho eponymní představení z roku 2009 lze považovat za zlomový krok k tuzemské popularitě tohoto žánru, který dnes vyprodává divadelní sály i šapitó. A přestože český nový cirkus reprezentuje celá řada skvělých uskupení, podle mediálního ohlasu by se mohlo stát, že Cirk La Putyka je hegemonem. Odpovídá tomu i úroveň samotných titulů?
Principál souboru Rosťa Novák ml. ve svých režiích rád otevírá náročná témata a snaží se klást zásadní celospolečenské otázky. ADHD je téma, které ho provází celým životem – on sám ADHD má, stejně jako jeho syn. Režisérův hlas se spolu s dalšími line během představení z reproduktorů a seznamuje nás s vlastními myšlenkami týkajících se hyperaktivity. Ale přestože je ADHD titulem natolik osobním, podařilo se Novákovi vyvarovat se moralizování i hry na city, které jsou vlastní jeho starším produkcím.
ADHD nemá děj, je sledem situací a prožitků, které lidé s ADHD ve svém životě zakoušejí. O nejistoty a strachu, přes hazardování a nutkavou potřebu NĚCO dělat, po neschopnost ovládat svou energii i pocity. Za každou scénou lze vysledovat jeden z aspektů této poruchy, znázorněný v intencích novocirkusové disciplíny. Nechybí tanec s prvky pozemní akrobacie, čínská tyč, žonglování, vis na vlasech ani Cyrovo kolo.
Bohužel, ani jedno z čísel (snad s výjimkou výborného venezuelského artisty Carlose Alberta Landaeta Menesese, jehož plastické tělo na čínské tyči připomínalo gumovou figurku) nepřináší onen kýžený „wow“ efekt. Čísla jsou líbivá, poetická, avšak postrádají gradaci.
Celou recenzi si přečtěte na webu ArtZóna, kulturním speciálu České televize.