Praha – Žena silná, svůdná, uražená, vyzývavá, raněná i zraňující, blondýny i černovlásky jsou tématem sedmého ročníku Festivalu otrlého diváka, který od 1. do 6. února hostí pražské kino Aero. Kromě šestnácti celovečerních lahůdek budou mít diváci možnost zhlédnout i krátké filmové otrlosti. Předfilmy letos dramaturgové pojali jako vzpomínku na minulost, kdy bylo dle jejich slov „vše mnohem otrlejší“.
Otrlý divák za vším hledá ženu
„Při vybírání filmů do letošního programu bylo naším cílem poukázat na opomíjený fakt, že 'pokleslé' filmy nejsou jen prvoplánová přehlídka násilí a nahoty, ale mají také výrazné emancipační tendence. Proto naše zaměření na ženy namísto juvenilní fascinace jejich zevnějškem spíše cílí na snímky, kde si silné hrdinky razí svou cestu maskulinním světem,“ vysvětlil jeden z dramaturgů Jiří Flígl, co vedlo převážně mužský festivalový tým k upření pozornosti na ženské téma.
Přehlídku 1. února zahájí osobitý hongkongský snímek Domov snů (režie: Pang Ho Cheung, 2010), jehož výjimečnost podle pořadatelů spočívá „nejen ve fenomenálně nápaditých sekvencích řádění masového vraha, ale především v žánrové kombinaci slasheru a břitké sociální satiry“.
Pozornosti diváků by neměl uniknout rozverně nazvaný film Podle hvizdu poznáš pizdu (režie: Claude Mulot, Francie, 1975) pojednávající o tom, co by ženské přirození říkalo, kdyby mohlo mluvit. Do programu festival zařadil i dokumentární film Holky s mačetami útočí (režie: Mark Hartley, Austrálie, 2010), mapující produkci béčkových filmů Filipín. Filipínský je i snímek Jen pro tvou výšku, na který diváky upozorňuje Jiří Flígl.
"Tak jako Amerika má Jasona Bournea, Anglie Jamese Bonda, Německo Jerryho Cottona, Československo majora Hradce, Filipíny mají agenta 00 v podání jedné z předních domácích akčních hvězd, liliputa Weng Wenga,„ vysvětlil. “Snímek Jen pro tvou výšku vznikl jako bizarní parafráze na bondovky, takže svého neohroženého hrdinu uvádí do všech žánrově povinných situací, jako jsou dramatické bitky, napínavé přestřelky, dynamické honičky a samozřejmě muchlování s pohlednými ženami. Jako by pouťová estetika křiklavé lacinosti a fyzických klauniád hlavního hrdiny nestačila, umocnili tvůrci celkovou absurditu snímku zcela fantasmagorickým originálním anglickým dabingem, který veškeré dění posouvá na úroveň zhulenecké parodie."
Otrlý divák podnikne také krátký, zato výživný výlet do Austrálie s filmy Krevní pouto (Tony Williams, 1982) a Lovná zvěř (režie: Mario Andreacchio, Austrálie 1985). Českým zástupcem bude snímek režiséra Tomáše Svobody z roku 1979 – Hodinářova svatební cesta korálovým mořem s Luďkem Sobotou v hlavní roli.
Organizátoři se letos rozhodli věnovat před většinou filmů prostor počinu francouzského animátora Frederika Vitalito. Třináctidílná série jeho burlesek nazvaná Lava-Lava poslouží jako „rozverně fantasmagorická iniciace, která svým nonsensem z diváků vyplaví každodennost a dovolí jim vstoupit do světa otrlostí“.
Doprovodný program za tím filmovým nijak nezaostává – nechybí kostýmní otrlá projekce, na kterou se diváci mají dostavit v relevantním kostýmu. Kdo na film Chladný jako led dorazí v ohozu inspirovaným hiphopovou módou počátku 90. let, tedy obdobím, kdy se jako první bílý rapper dočkal masivní popularity představitel hlavní role tohoto snímku Vanilla Ice, bude organizátory určitě odměněn.
"Stává se nám, že…
… někteří přecení své možnosti, takže například před pár lety při projekci Texaského masakru omdlela jedna divačka a asi dvěma se udělalo nevolno. Což nás docela potěšilo." /Petr Šaroch, jeden z dramaturgů/
Na závěr festivalu si organizátoři připravili akci nazvanou Aera naslepo pro otrlé. Pro diváky bude do poslední chvíle překvapením, jaký bizarní film na ně z plátna vyskočí.
- Hodinářova svatební cesta korálovým mořem zdroj: Festival otrlého diváka http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2290/228917.jpg
- Jen pro tvou výšku zdroj: Festival otrlého diváka http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2290/228925.jpg
- Festival otrlého diváka 2011 zdroj: Festival otrlého diváka http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2290/228919.jpg