Nekvasil: Kvalita a atraktivita přiláká diváky do ostravského Národního divadla

Ostrava - Modernizace a větší propagace divadla, reorganizace souborů a jejich přizpůsobení novým trendům v Evropě i ve světě, nabídnout nové projekty, a přilákat tak do hlediště více diváků - takové jsou cíle nového ředitele Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Jiřího Nekvasila, který poskytl portálu ČT24 exkluzivní rozhovor. Nekvasil usedl do horkého křesla po odvolaném a mediálními skandály opředeném Luďku Golatovi, jehož odchod vyvolal mezi umělci bouřlivé emoce. Jedni ho nenáviděli a psali petice za jeho odvolání, druzí k němu vzhlíželi a psali petice za jeho zachování ve funkci. Napjatá atmosféra v divadle trvá už několik měsíců a nový ředitel měl za úkol ji zklidnit, opak je ale zatím pravdou a petice se píší dál. Jedním z důvodů je i možné spojení operního a operetního souboru, což mu v divadle příliš na popularitě nepřidalo.

Jiří Nekvasil ještě ani nenastoupil do funkce a už se v divadle zvedla vlna nevole proti tomu, že právě on by měl ostravské Národní divadlo vést. „Myslím, že ta vlna nevole nebyla ani tak proti mně, ale proti někomu novému, kdo přijde a musí udělat řadu změn,“ komentuje současný stav s tím, že on změny plánuje opravdu zásadní.

Důvodů má podle svých slov několik, především mu v rozpočtu chybí dvacet milionů korun, o které město snížilo letošní příspěvek. Dalším problémem je prý nedostatečná kvalita některých uměleckých složek a zejména fakt, že některé soubory by se měly ubírat jiným směrem než dosud.

Cesta k získání peněz: investice do kvality a atraktivity repertoáru

V souvislosti s úsporou chybějících milionů se nejčastěji mluví o redukci nebo zrušení operetního souboru či jeho sloučení se souborem operním, to sice Nekvasil popírá, zároveň ale přiznává, že zatím stále hledá tu nejschůdnější cestu. „Já bych to nerad řešil tak, že si řeknu, že máme v rozpočtu o zhruba dvanáct a půl procenta méně, tak všechno seškrtáme o dvanáct a půl procenta, budeme o to míň hrát a zmenšíme o tolik soubory, to je technokratický přístup, který v divadle nefunguje,“ říká.

Jednou z vizí Jiřího Nekvasila je reorganizace operetního souboru tak, aby mohl soubor hrát moderní současný muzikál, čímž chce do hlediště přilákat nové publikum, zároveň chce ale zachovat i tradici ostravské operety. Divák by tedy neměl přijít o oblíbený žánr, jen je podle nového ředitele možné, že velkou klasickou operetu budou návštěvníci NDM vídat spíše v provedení operního souboru, který je prý ovšem i z tohoto důvodu také třeba reorganizovat. „Tady je ale spíše třeba naopak posílit, protože počty lidí v orchestru a sboru opery jsou na divadlo takového významu poddimenzované,“ tvrdí Jiří Nekvasil.

Jiří Nekvasil - ředitel Národního divadla moravskoslezského:

„Letošní příspěvek města je řádově o 20 milionů menší, to znamená, že je třeba provést nějaká úsporná finanční opatření, ale tak, aby to nepoznal divák, aby zůstala zachována celá šíře programové nabídky.“

Odvážné a netradiční řešení, tak by se dalo popsat to, jak chce Jiří Nekvasil „obejít“ chybějících dvacet milionů korun v rozpočtu divadla. „Na krizi je možno reagovat šetřením a omezováním, nebo naopak tím, že budeme iniciativnější a investujeme do zvýšení kvality a atraktivnějšího repertoáru, abychom do hlediště přilákali více diváků. Rozhodně bych nechtěl slevit z umělecké úrovně a dobré věci asi nejde dělat levněji, ale pokud nabídneme vyšší kvalitu, věřím, že se mi podaří získat nové partnery a chybějících dvacet milionů sehnat. Nejprve ale musíme mít co nabídnout,“ tvrdí.

Reorganizace operety - nepříliš populární změna

Právě svým záměrem reorganizovat soubory, především operetu, se stal Nekvasil mezi zaměstnanci NDM velmi nepopulárním. Opereta má v Ostravě velkou tradici a řada lidí nechce ani slyšet o tom, že by něco mělo být jinak, a tak ředitel téměř denně jedná s odboráři a vedoucími všech uměleckých složek a snaží se najít alespoň částečně společnou řeč.

Jiří Nekvasil - ředitel Národního divadla moravskoslezského:

„Diváci o nic nepřijdou, naopak jim chci nabídnout více a v co nejlepší kvalitě.“

„Ještě zvažuji podobu operetního souboru, ale je třeba reflektovat na vývoj toho žánru, už dnes vlastně tento soubor hraje v sezoně jednu velkou operetu, jednu malou a dva muzikály, takže i když se podíváme několik let nazpět, ten muzikál nebo alespoň určitý typ muzikálu tady převažuje. Samostatný operetní soubor už ani ve světě téměř nikde neexistuje, operetu už dnes nikdo nepíše, historicky je to vlastně uzavřený žánr a její místo zaujal právě muzikál,“ říká Jiří Nekvasil.

Zároveň ale znovu zdůrazňuje, že se diváci nemusejí bát, že by o operetu přišli. I v příští sezoně se mohou těšit na jednu velkou klasickou operetu a jeden menší klasický titul. „Také chci spolupracovat s jinými kulturními institucemi, rozhlasem, televizí a celkově divadlo více propagovat, měli bychom být jakýmsi centrem toho kulturního dění v regionu,“ prozradil své plány nový ředitel Národního divadla moravskoslezského.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 8 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 14 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 16 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 20 hhodinami
Načítání...