Výtvarník Zdeněk Trs vystavuje v pražské Trafo Gallery výsledek své roční práce. Patnáct olejů na plátně spojuje geometrie, hra světla a stínu a také téma vesmíru. Čtyřiatřicetiletý umělec na nich zkoumá vztahy kosmických těles.
Malíř Zdeněk Trs zachycuje kosmos v Popelavém svitu
Kosmos se zdá jako nahodilý chaos, opírá se ale o přísnou geometrickou konstrukci. Stejně jako „vesmírné“ obrazy Zdeňka Trse. Výstavu nazval Popelavý svit podle astronomického označení pro sluneční světlo odrážené od Země k Měsíci; viditelný je především, když je luna v novu. Trs na několika obrazech, malovaných v odstínech šedé, rozvíjí i téma zatmění Slunce.
Výrazné barvy výtvarník nepoužívá, protože nesou emoci. Tu chce raději budit světlem a kompozicí, stínováním se mu daří vytvářet optický klam. „Pro mě samotného je zajímavé vidět obrazy pospolu v galerii, protože v ateliéru se pořád něco přesouvá, takže možná až teď sám zjistím, čeho jsem se dobral,“ očekává Trs od výstavy.
Jako výtvarníka ho nejprve formoval sklářský ateliér Vladimíra Kopeckého na UMPRUM, malířská škola Zdeňka Berana ho zase naučila hyperrealismu. Do škatulky takzvaných beranovců, která v českém výtvarném umění charakterizovala generaci omezenou klasickou malbou, ale Trs nezapadá.
„Odmítání malby jako mrtvého média, které nenabízí nic nového, kopíruje fotografii, nepřináší konceptuální kvalitu,“ upřesňuje kurátorka Barbora Kundračíková. „Ukazuje se, že nic z toho není pravda,“ dodává i v souvislosti s tvorbou Zdeňka Trse.
Návštěvníky Trafo Gallery o tom malíř přesvědčuje do 24. listopadu, v sobotu 9. listopadu zájemce výstavou navíc osobně provede.