S osobní odvahou každého z nás si pohrává téma inscenace amerického dramatika Billa C. Davise. Drama Odvolání uvádějí v pražském Divadle v Řeznické v režii Miroslava Táborského, který si jednu ze dvou rolí - zkušeného faráře - také zahrál. Na jevišti mu sekunduje Filip Cíl coby budoucí kněz.
Kněz Táborský a seminarista Cíl se odvolávají kvůli osobní odvaze
Mladý posluchač katolického semináře Mark se s prosbou o radu obrátí na věřícími oblíbeného faráře. Začne však narážet na zkostnatělý církevní řád, který Markovy přístupy považuje za neortodoxní a za důvod k vyhoštění ze studia.
V postavách kněze a seminaristy se střetnou dva světy: rebelujícího snílka, který je schopen se pro svůj názor i zničit, a muže, jehož život už naučil opatrnosti. „O tom ta hra je - kdo je ochoten hrábnout si na dno a být statečný tam, kde by jiní třeba ustoupili,“ dodává Filip Cíl.
Můžu být na sebe hrdý, nebo nemůžu?
Volba mezi pohodlím a jistotou na jedné straně a riskem a totální prohrou na straně druhé bývá někdy hodně těžká. „Kdyby se rozhodl špatně, dostal by se do posledního stadia, kdy už se jenom bojí říct pravdu, a vlastně by si sám sebe přestal vážit,“ říká o postavě mladého seminaristy jeho divadelní oponent Miroslav Táborský.
Farář se seminaristou vedou o vážných věcech života tragikomický dialog. „Základní myšlenka umí být vtipná, není agresivní, ale je sarkastická,“ míní Táborský. „A klade otázku: můžu být na sebe hrdý, nebo nemůžu?“
Zásadní dilema hry je podle tvůrců platné pro jakýkoli lidský příběh. Kázání o osobní odvaze a nezávislosti si diváci Divadla v Řeznické mohli v premiéře vyslechnout 25. listopadu. Do konce roku mají možnost zajít na Odvolání ještě třikrát.