Městské divadlo Brno otevře novou sezonu nejznámější Shakespearovou tragédií. Hamleta uvádí s podtitulem Hádala se duše s tělem a v interpretaci, kterou se režisér Stanislav Moša rozhodl zdůraznit rozporuplnost titulní postavy. Dánského prince hrají Martin Mihál a Michal Isteník, nikoliv v alternaci, ale zároveň. Shakespearovu hru chystají v této sezoně i další scény.
Brněnský Hamlet se hádá sám se sebou. Má duši Michala Isteníka a tělo Martina Mihála
Hamlet je tragédií jedné rodiny, která se rozvine v detektivku s politickým podtextem. Princ předstírá šílenství, aby odhalil pravdu o smrti svého otce, a díky tomu se dozvídá mnohé o společnosti i o sobě samém.
Svou nejproslulejší tragédii napsal William Shakespeare na počátku sedmnáctého století. Od té doby podle brněnských inscenátorů opakovaně vybízí k pokusu o nalezení odpovědí.
„Lze ve jménu vyšších cílů porušit základní morální pravidla? A může jedinec vzít spravedlnost do vlastních rukou a obhájit své zločiny před vlastním svědomím? Je možné si uprostřed morálního bahna zachovat čistý štít? A jaké místo zastává v nejisté a pochybné lidské existenci láska?“ ptají se v Městském divadle Brno.
Režisér: Sloužíme Shakespearovi, byť to tak nevypadá
Hamlet je v novém nastudování rozpolcený doslova – mezi dva herce. Jeden představuje jeho fyzickou podobu, druhý jeho vnitřní hlas. „Hraju to, co v rámci královského protokolu nemůže říct nahlas, ale jak se děj začne zamotávat a jeho vnitřní svět bortit, tak se tyto dvě roviny promíchají,“ uvedl Michal Isteník.
Rozdělit hlavní roli mezi dva herce se podle režiséra Stanislava Moši přímo nabízelo. Shakespeare Hamleta napsal jako rozervance, člověka, který neustále vede dialog se svým svědomím. „Inscenace dostala úžasnou dynamiku tím, jak se oba dostávají do střetů a půtek,“ říká. „Domnívám se, že sloužíme autorovi, byť to na první pohled tak nevypadá,“ dodal.
Nikdo nechce dělat lepšího Hamleta
Mihál a Isteník zůstávají na jevišti celou dobu společně. V monolozích se střídají, někdy i v půli verše, jindy mluví unisono. Podle svých slov byli zprvu rádi, že se nebudou muset učit dlouhý Hamletův text. Nejen že znalost kompletního princova partu je neminula, ale dělení se o jednu roli od nich vyžaduje ještě větší koncentraci.
„Musíme být na sebe neustále navázaní. Zatím nám to funguje tak, že když se jeden lehce zaškobrtne, podrazí okamžitě nohy tomu druhému,“ uvedl ke zkoušení Isteník. Mihál doplnil: „Na začátku jsme se domlouvali, že nikdo z nás nechce udělat lepšího Hamleta. My jsme jeden Hamlet, nejsme dva.“
Kolegové z Městského divadla Brno se navzájem srovnávat nechtějí, diváci ale jejich ztvárnění Hamleta budou moci porovnat s dalšími. Shakespearovu tragédii totiž v této sezoně nastudovaly i další scény.
Ještě v září bude mít v Divadle Petra Bezruče v Ostravě premiéru Hamlet s Josefem Trojanem v titulní roli a v prosinci jej uvedou v Národním divadle v Praze s Pavlem Neškudlou. Na konci sezony chystá Hamleta i Národní divadlo Brno, obsazení ještě nebylo zveřejněno.