Bez Berlinale by nebylo 80 dopisů

Berlín – Na filmovém festivale Berlinale měl premiéru, dokonce světovou, poslední  z trojice českých zástupců. I snímek Václava Kadrnky nazvaný Osmdesát dopisů byl – stejně jako v minulých dnech Dům a Nesvatbov – uveden v sekci Forum, určené mladým nadějným tvůrcům. Kadrnkův celovečerní hraný debut, v němž tvůrce částečně čerpal z vlastních zážitků, se ale nevíc objevil mezi 34 kandidáty na ocenění za nejlepší hraný debut na Berlinale.

Kadrnka v autobiografickém rodinném dramatu, k němuž spolu s Jiřím Soukupem napsal i scénář, rekonstruuje jeden den ze života své matky, která se sebe a syna snažila dostat za manželem z komunistického Československa do Velké Británie. Musela kvůli tomu oběhat množství úřadů a získat bezpočet povolení a razítek. Svému muži vše sdělovala prostřednictvím dopisů. Než československé úřady svolily s jejich vycestování, napsala jich, jak název napovídá, celkem 80.

„Chtěl jsem udělat film na základě svých vzpomínek a své paměti, protože si myslím, že to je to nejcennější. Celá osobitost pojetí vlastně vzešla z touhy udělat to co nejupřímněji,“ vysvětlil na festivalu v rozhovoru pro ČT24 režisér.

"Jde o film intimní, který…

… byl natočen ve skromných podmínkách s přáním vypovědět osobní příběh odvážnou cestou. Myslím, že Osmdesát dopisů bude osobitým snímkem. Chtěl jsem zachytit kousek ticha v současném kultu ošklivosti, rámusu a laciných efektů. Nechci šokovat, abych na sebe upozornil. Mým záměrem bylo nafilmovat milovaného člověka a pokusit se zobrazit jeho stesk, který je tichý, bílý a stojatý jako je můj film. A bez konce." /Václav Kadrnka/

Herecká příležitost pro neherečku Zuzanu Lapčíkovou

Do svého celovečerního debutu obsadil neherce, neboť chtěl dosáhnout přirozenosti, která je podle něj s profesionálními herci obtížná. Aby umocnil jejich spontánnost, nedával jim dopředu ani číst scénář. Co budou točit, se tak dozvídali vždy až ráno na place.

Dnes sedmatřicetiletého režiséra v chlapeckém věku ve snímku ztvárnil Martin Pavluš, jeho matku hudebnice Zuzana Lapčíková. Tu Kadrnka viděl na koncertě. „Připomínala mi maminku v tom, jak odhodlaně hrála na cimbál. Zároveň se mi líbil její hlas, který mi připomínal hlas maminky,“ zdůvodnil výběr hlavní ženské představitelky.

Forum potěšilo Kadrnku hned dvakrát

Film natočil bez podpory televize nebo grantu. O ten pětkrát žádal Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, ale vždy neúspěšně. „Kdyby Berlinale nepřišlo, tak by film nebyl,“ přiznává Kadrnka. „Byl dotočený, ale už jsem neměl peníze na kopie, na míchačku, na nic. Pak ale přišlo Berlinale, zaplatilo mi kopii a také jsme dostali přímo z ministerstva podporu na to, abychom film dokončili.“

Ze zařazení do sekce Forum na prestižním mezinárodním festivalu měl ale radost i z jiného důvodu. „Sleduji tu sekci i filmy, které v ní jsou, delší dobu. Je to kategorie, kde začínali režiséři, které já mám velmi rád,“ vysvětlil Kadrnka. Filmové zkušenosti získával jako asistent režie u Vojtěcha Jasného. Od roku 1999 do roku 2008 studoval režii hraného filmu na pražské FAMU. Jeho studentské filmy byly prezentovány na mnoha mezinárodních filmových festivalech, například v Karlových Varech. Tam byla promítána i ukázka z Osmdesáti dopisů, která zaujala zástupce Berlinale, ti pak Kadrnkovi poslali pozvánku do oficiálního programu.

České snímky (Dům a Nesvatbov vznikly v koprodukci se Slovenskem) pronikly i na stránky berlínských listů. Berliner Zeitung věnoval českým zástupcům půlku strany své kulturní přílohy a podobně velkorysý byl i Der Tagesspigel. Ten všechny tři zástupce charakterizuje jako „hořké bizarnosti bytí ukazované s největší možnou lehkostí“. Berliner Zeitung v souvislosti se zařazením hned třech filmů z jedné země do sekce Forum píše o malé nové vlně a velmi slibných pracích mladých režisérů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
před 18 hhodinami

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
před 20 hhodinami

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025

Po Dýchej přišlo Opatruj, druhé posmrtné album Stypky a Bandjeez

Téměř pět let po předčasném odchodu Davida Stypky vychází jeho druhé posmrtné album. Stejně jako v případě předchozí nahrávky Dýchej i písně z novinky Opatruj Stypka skládal a nahrával s kapelou Bandjeez, ale už je nestihl vydat. Zesnulého skladatele a zpěváka připomenou také příští rok koncerty s filharmonickým doprovodem.
7. 11. 2025

V Divadle Petra Bezruče se hraje fotbal

V ostravském Divadle Petra Bezruče zní baníkovské chorály i tradiční fanouškovský pozdrav. Nová autorská inscenace Baníček, ale, ale, ale uměleckého šéfa souboru Jana Holce spojuje totiž divadelní prostředí a fotbalovou vášeň.
6. 11. 2025
Načítání...