Volkswagen zatím nemusí odškodnit české zákazníky za dieselgate, píše iDnes

Koncern Volkswagen zatím nemusí platit odškodné českým majitelům aut v takzvané kauze dieselgate. Odvolací senát zrušil březnový verdikt Obvodního soudu pro Prahu 8, podle kterého měla firma zaplatit vlastníkům vozů 533 milionů korun. Napsal to server iDnes.cz. Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi.

Volkswagen prohrál spor s majiteli aut v první instanci proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání. Pražský městský soud ale nyní podle serveru uznal námitku koncernu, že dostal výzvu k vyjádření pouze česky, nikoli německy. Ve verdiktu našel odvolací senát i další pochybení.

„Rozsudek pro uznání se nevydává,“ shrnula rozhodnutí Puci. Podle serverů se odvolací senát zabýval pouze procedurálními otázkami, samotný obsah žaloby ale neřešil.

Spor se týká 2435 lidí zastupovaných firmou Safe Diesel, kteří žalobu podali do 7. září 2018. Nároky obvodní soud uznal ve výši 220 tisíc korun na jednoho zákazníka, spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení. Žalobu podala společnost Safe Diesel na Volkswagen a na společnost Škoda Auto. Na tu se ale rozsudek obvodního soudu nevztahoval. Škoda Auto nároky odmítá.

V září Safe Diesel rozšířil žalobu o dalších 1900 vlastníků dotčených vozidel. Celkem ve sporu zastupuje už téměř 6000 klientů. Celková žalovaná částka tak dosahuje zhruba 1,3 miliardy korun.

Částka 220 tisíc korun je odvozena od modelu odškodnění v USA, kde VW už dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až 10 tisíc dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.

Před čtyřmi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
včera v 12:06

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
včera v 10:40

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...