Soud v Česku poprvé uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v aféře Dieselgate

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze Dieselgate. Naftové vozy koncernu totiž byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Společnost Volkswagen má podle březnového verdiktu zaplatit přes půl miliardy – na jednoho zákazníka asi 220 tisíc korun. Oznámila to společnost Safe Diesel, která část poškozených zastupuje. Upozornil na to server Seznam Zprávy. Podle serveru Lidovky.cz dostanou podle verdiktu odškodnění také poškození zastupovaní firmou DieselGate. Volkswagen se odvolá.

Video Události
video

Události ČT: Odškodnění českých majitelů aut Volkswagen

Volkswagen prohrál spor s majiteli aut proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání. Vyhověl 2435 lidem, kteří žalobu k Obvodnímu soudu pro Prahu 8 podali do 7. září minulého roku.

Nároky byly uznané ve výši 220 tisíc korun na jednoho zákazníka, celková suma je tedy 533,5 milionu korun spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení.

Dalších 103 milionů korun má směřovat poškozeným zastupovaným firmou DieselGate. Klientům DieselGate to oznámili její jednatel Martin Kodýdek a David Kuboň, partner advokátní kanceláře KLB Legal, která s DieselGate spolupracuje, píše server Lidovky.cz.

Částka 220 tisíc korun je odvozená od modelu odškodnění v USA, kde VW již dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až deset tisíc dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.

„Jde o průlom v evropské větvi této aféry, je to první úspěch poškozených spotřebitelů sdružených v hromadné žalobě v Evropě. Podařilo se nám prosadit stejné odškodnění jako v USA, čehož chceme dosáhnout i pro další tisíce spotřebitelů, jejichž nároky jsme podali k soudu později nebo je teprve podáme. Již ve středu rozšíříme žalobu na VW a Škoda Auto o dalších více než 600 spotřebitelů,“ uvedl právní zástupce Safe Dieselu František Honsa.  

Společnost Porsche Česká republika jako importér značek Volkswagen, Audi a Seat není podle mluvčího Jana Klímy stranou ve sporu, a k soudním řízením se tedy nemůže podrobně vyjadřovat. „Podle našich informací Volkswagen AG proti nepravomocnému rozsudku podá opravný prostředek, protože soud žalobu a kvalifikovanou výzvu doručoval v rozporu s platným evropským právem. Věříme, že odvolání Volkswagen AG bude úspěšné. Jsme přesvědčeni, že rozsudek bude zrušen a žaloba bude nakonec zamítnuta,“ řekl.

Mluvčí obvodního soudu Michal Novotný přiblížil, že v případě rozsudku pro uznání odvolací soud primárně zkoumá, zda byly splněny podmínky pro vydání takového rozsudku, ale nezabývá se podstatou sporu. 

Rozsudek se nevztahuje na Škoda Auto

Rozsudek se nevztahuje na společnost Škoda Auto, která nároky společnosti Safe Diesel neuznává. O nich, stejně jako o nárocích vůči VW, které společnost Safe Diesel vznesla později, tedy po 7. září 2018, bude soud rozhodovat v dalším řízení. První jednání bylo stanoveno na 22. listopadu.

„Společnost Škoda Auto předpokládá, že rozsudky budou zrušeny a žaloby zamítnuty,“ sdělil ČTK mluvčí firmy Vítězslav Pelc. Mladoboleslavská automobilka nadále trvá na tom, že majitelům vozů nevznikla žádná újma.

Celkový počet spotřebitelů, kteří v Česku své nároky vůči automobilkám uplatňují, k dnešnímu dni převyšuje 7000 osob. Vozidel s upraveným softwarem v Česku je ale mnohem víc: zhruba 165 tisíc.

Dieselgate odstartovala před čtyřmi lety

Americká Agentura pro životní prostředí obvinila před čtyřmi lety koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podroboval emisnímu testu a přešla na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Volkswagen kvůli tomu čelí řadě soudních sporů. Je mezi nimi i žaloba investorů, kteří viní firmu, že je včas neinformovala o problému s emisemi, napsaly agentury AP a Reuters. Firma také před časem uvedla, že dala stranou jednu miliardu eur na právní spory. 

Koncern Volkswagen vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.