Tři roky od emisního skandálu v Česku klesl zájem o diesely. Tisíce řidičů se připojily k žalobě na Volkswagen

6 minut
Události: Tisíce českých řidičů se připojily k žalobě na Volkswagen
Zdroj: ČT24

Před třemi lety se objevily první zprávy o kauze Dieselgate, skandálu s emisními softwary německé automobilky Volkswagen. Pod tu spadá i tuzemská Škoda Auto. Zároveň končí lhůta, dokdy mohli podat žalobu čeští řidiči, kteří se cítili aférou poškozeni. Připomeňte si kauzu Dieselgate přehledně v grafice na konci článku.

Uběhly tři roky roky od chvíle, kdy americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Software instalovala automobilka do vozů celých sedm let.

Aféra kolem manipulací s emisemi se celosvětově týkala milionů aut. V Česku se dotkla zhruba sto šedesáti tisíc vozů.

Ti čeští řidiči, kteří se cítili podvodem poškozeni, se mohli do úterý přidat k žalobě, kterou za tuzemské majitele aut podají dvě společnosti. Rozhodlo se pro to 5749 majitelů aut, jenom v pondělí a úterý před uplynutím lhůty se jejich počet zvýšil o pětinu. Celkem požadují odškodnění vyšší než miliardu korun.

„Důvod, proč neseme poslední rozšíření žaloby až v úterý, je ten, že jsme se snažili vyjít co nejvíc vstříc poškozeným a snažili jsme se jim poskytnout co nejvíc času k uplatnění nároků,“ uvedla právnička společnosti DieselGate Monika Skálová.

Podle Škody Auto ale zákazníkům újma nevznikla. „Všechny vozy jsou před i po provedení úprav plně provozuschopné a bezpečné. Provozovatelé těchto vozidel je tak mohou nadále bez obav užívat,“ uvedla automobilka.

V Česku zatím zákon neumožňuje podávat hromadné žaloby. Lidi tak v těchto případech zastupují společnosti, které podávají žalobu svým jménem na účet spotřebitelů.

  • V roce 2016 si Češi zaregistrovali 141 691 aut na benzin, 110 575 na naftu. O rok později už zájem o vozy na naftu poklesl, zaregistrovaných jich bylo 102 641 vozů, zatímco na benzin to bylo 158 796.
  • V roce 2018 si Češi registrovali 129 149 vozů na benzin. Zájem o naftové vozy opadl, zaregistrováno bylo jen 58 351 vozů.
  • Zdroj: SAP

„Z mého pohledu to procesně možné je, na druhou stranu to neřeší otázku dokazování. Protože právě to, že jsou tu stovky, možná tisíce jednotlivých individuálních nároků, tak ty bude u soudu potřeba jednotlivě prokazovat,“ upozornil advokát společnosti AK Matzner Jiří Matzner.

Žalovat budou koncern VW také němečtí spotřebitelé. Zastupuje je německý svaz na ochranu spotřebiteků VZBZ a německý autoklub ADAC. Žalobu s požadavky na odškodnění podají 1. listopadu.

Majitelé si stále mohou nechat přehrát software v autě

Software, který dokázal obejít homologační emisní měření, obsahovala také auta z českých silnic. Zatímco ve světě začal Volkwagen na přehrání softwaru zvát první vozy v květnu 2016, Škoda se přidala o zhruba měsíc později. V Česku už by měla mít přehraný software většina škodovek. 

V některých servisech přehrávají software dodnes. „Výrobce nám poskytl veškeré softwary k jednotlivým motorům a my je pouze přehrajeme do řídicí jednotky,“ řekl vedoucí servisu Auto Opat Tomáš Zelenka s tím, že celá operace trvá zhruba deset minut.

Aféra Dieselgate změnila také chování spotřebitelů. Ještě před pěti lety Češi kupovali především osobní auta s dieselovými motory. Pak se začala situace otáčet a od předloňska zákazníci preferují benzinový pohon.  Letos se pro něj rozhodlo 67 kupujících ze sta.

  • Software u dieselových motorů například určuje, za jakých podmínek a s jakou intenzitou vůz čistí výfukové plyny. 
  • U některých vozů je přitom software nastaven tak, že při vysokých, nebo naopak nízkých venkovních teplotách je čištění výfukových plynů výrazně méně intenzivní, a auto tak vypouští více škodlivých emisí. To se dá úpravou softwaru změnit.

Domlouvaly se automobilky na emisích?

Kauza odstartovala prověřování i v dalších automobilkách, na něž padlo podezření, že emise zkreslovaly. V úterý Evropská komise oznámila, že začala vyšetřovat možnou tajnou dohodu, v níž opět figuruje Volkswagen společně s BMW a Daimlerem. Cílem mělo být nekonkurovat si při vývoji a zavádění technologií pro čistší emise. Podle Unie automobilky schválně nenabízely auta šetrnější k životnímu prostředí, i když potřebné komponenty už měly k dispozici.

„Evropská komise říká, že zatím žádné důkazy nemá. Nicméně už loni v kancelářích těchto automobilek probíhalo vyšetřování, zda k takovým schůzkám docházelo, nebo ne. Pokud by se podezření nakonec potvrdilo, firmy by mohly dostat pokutu – a to až deset procent jejich globálního obratu,“ upozornil bruselský zpravodaj ČT Lukáš Dolanský.

Emise se budou v Česku měřit přísněji. Metodika ale chybí, stěžuje si STK

Od září začala platit přísnější emisní pravidla pro všechny nově vyrobené vozy. Od října se začnou měřit emise u dieselových motorů, které už po silnicích jezdí, jinak než dosud. Ministerstvo dopravy chce, aby se do ovzduší dostávalo co nejmíň škodlivých látek. Proto hodlá zákonem zabránit tomu, aby po českých silnicích jezdila auta s nefunkčními filtry pevných částic.

Při měření emisí bude pevně stanovený koeficient kouřivosti na 0,25 setin. „Pokud vozidlo bude mít při měření větší kouřivost než 0,25, tak nemůže projít emisí, neboť je jednoznačně proveden zásah do filtru,“ vysvětlil ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Ivan Novák. 

Emisní stanice si ale stěžují, že stále nemají prováděcí předpisy. „Na to, že máme tu vyhlášku zavést od 1. 10. a není tam žádné přechodné období, tak nás to dost překvapuje až děsí,“ řekl člen předsednictva Profesní komory Stanic technické kontroly (STK) Jiří Rejmon. Podle ministerstva by měla být vyhláška do konce měsíce rozeslána.

Problémy s filtry pevných částic má podle odhadů až desetina dieslových aut. Nově by je mohli kontroloři z řad policistů testovat přímo na silnicích. „Hovoří se o 14 jednotkách. Byly by mobilní, vybaveny přístrojem a pokrývaly by celé území ČR. A byly by schopny tohle účinně eliminovat,“ plánuje mluvčí ministerstva dopravy Ondřej Charvát.

V týmech mají být hlavně policisté. Ti by pak mohli na základě kontrolního měření řidiči na místě uložit pokutu a zkrátit mu platnost technického průkazu na 30 dnů.

Ať už ale řidiči jezdí jakýmkoli vozem, od října si budou muset zvyknout na nové značení paliv. Ta budou rozdělena do 3 skupin: benzinová ponesou označení v kruhu, naftová ve čtverci a alternativní v otočeném čtverci. Nejčastěji používaný Natural 95 se bude skrývat pod kódem E5, klasická nafta pod B7. Vyšší čísla například E10, E85 nebo B10 budou signalizovat větší podíl biosložky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Americká vláda pozastavuje část sankcí proti ruskému Lukoilu

Americká vláda pozastavuje část sankcí proti ruskému ropnému gigantu Lukoil. Zdůvodňuje to snahou umožnit čerpacím stanicím mimo Rusko udržet provoz. O čtvrtečním oznámení Washingtonu informuje agentura AFP.
před 10 hhodinami

Minoritní akcionáři ČEZu podali žalobu na stát kvůli windfall tax

Spolek minoritních akcionářů energetické společnosti ČEZ podal žalobu na stát kvůli windfall tax. Mimořádná daň z neočekávaných zisků podle spolku menšinové akcionáře společnosti poškodila, uvedl ve čtvrtek server iRozhlas.cz.
před 14 hhodinami

Meziroční inflace zvolnila na 2,1 procenta, odhadl ČSÚ

Meziroční inflace je nejnižší od letošního dubna, v listopadu zpomalila na 2,1 procenta z říjnových 2,5 procenta. Vyplývá to z předběžného odhadu, který zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně spotřebitelské ceny v listopadu klesly o 0,3 procenta. Konečnou hodnotu listopadové inflace zveřejní ČSÚ 10. prosince, v předchozích měsících její hodnotu pokaždé potvrdil.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 18 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 19 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
před 20 hhodinami

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
před 23 hhodinami

Ukrajina uskutečnila v Rusku další útok na ropovod Družba, píší média

Ukrajina v pondělí zasáhla v ruské Tambovské oblasti ropovod Družba, uvedl podle několika ukrajinských médií zdroj z ukrajinské vojenské tajné služby HUR. Podle agentury Reuters jde letos o pátý útok na toto potrubí, kterým teče ruská ropa na Slovensko a do Maďarska. Slovenský přepravce ropy Transpetrol nicméně neeviduje žádné výpadky dodávek. Ty do Maďarska jsou zajištěny, uvedl následně dle agentury MTI maďarský premiér Viktor Orbán.
3. 12. 2025Aktualizováno3. 12. 2025
Načítání...