Emisní aféra urychlila důkladnější testování aut. Pro firmy je časově i finančně náročnější

Od prvního září začnou platit přísnější emisní pravidla pro všechny nově vyrobené vozy, v život vstupuje norma Euro 6c. Limity zplodin nijak zásadně nemění, jiný je ale způsob testování aut. Už od loňského září platí pro nové modely automobilek, od nového měsíce se bude týkat všech nově vyrobených aut. Testuje se stále v laboratořích, ale složitějšími metodami.

Video Události
video

Události: Nové emisní normy a jejich dopady

V případě Škody Auto celkové investice na nové technologie měření a nový personál vyjdou na víc než půl miliardy. Testy musí nově projít každá verze vozu a zohlednit se musí různá výbava, například i šířka pneumatik. Jeden vůz nově trvá testovat až o osm týdnů déle než podle staré metody.  

„Představme si, že máme v nabídce stovky variant motorů a převodovek a toto si vynásobme těmi týdny. Z toho vyplývá i požadavek na personál, na provádění. Toto pracoviště běží tři směny každý den,“ uvedl v laboratoři vedoucí vývoje podvozku a agregátu Škody Auto Martin Hrdlička. 

Už nyní ale zároveň platí norma Euro 6d-TEMP, byť až do příštího září pouze pro nové modely, pak pro všechna nová vozidla. Zásadní rozdíl mezi oběma unijními nařízenímu je v tom, že auta se testují i v reálném provozu na silnicích. Většina automobilek už teď postupuje právě podle této normy. 

Toyota se zaměřuje na ekologičtější motory, hlavně ty hybridní, a tak jako jedni z mála neměli s novými předpisy velký problém. „Po malých úpravách našich benzinových a hybridních motorů jsme od listopadu do června zaváděli do výroby vozy, které už plně splňují nové homologační předpisy,“ uvedl ředitel Toyota Centra Europe - Czech Martin Peleška. 

Zavedení nových pravidel urychlila i aféra Dieselgate. Původně totiž měla platit až od roku 2020. 

„Částice, které vozidla vypouští do vzduchu, jsou hlavním zdrojem znečištění ve městech. To nás stojí nějakých půl milionu lidských životů ročně v Evropě. Emisní limity mají svůj význam, je jím ochrana lidského zdraví ve městech,“ kvituje urychlené zavedení pravidel odborník na spalovací motory a emise Fakulty strojní ČVUT v Praze Michal Vojtíšek. 

Nová pravidla začnou platit už v sobotu. Ministerstvo dopravy slibuje, že vůči prodejcům budou zpočátku vstřícnější.