Emisní aféra urychlila důkladnější testování aut. Pro firmy je časově i finančně náročnější

3 minuty
Události: Nové emisní normy a jejich dopady
Zdroj: ČT24

Od prvního září začnou platit přísnější emisní pravidla pro všechny nově vyrobené vozy, v život vstupuje norma Euro 6c. Limity zplodin nijak zásadně nemění, jiný je ale způsob testování aut. Už od loňského září platí pro nové modely automobilek, od nového měsíce se bude týkat všech nově vyrobených aut. Testuje se stále v laboratořích, ale složitějšími metodami.

V případě Škody Auto celkové investice na nové technologie měření a nový personál vyjdou na víc než půl miliardy. Testy musí nově projít každá verze vozu a zohlednit se musí různá výbava, například i šířka pneumatik. Jeden vůz nově trvá testovat až o osm týdnů déle než podle staré metody.  

„Představme si, že máme v nabídce stovky variant motorů a převodovek a toto si vynásobme těmi týdny. Z toho vyplývá i požadavek na personál, na provádění. Toto pracoviště běží tři směny každý den,“ uvedl v laboratoři vedoucí vývoje podvozku a agregátu Škody Auto Martin Hrdlička. 

Už nyní ale zároveň platí norma Euro 6d-TEMP, byť až do příštího září pouze pro nové modely, pak pro všechna nová vozidla. Zásadní rozdíl mezi oběma unijními nařízenímu je v tom, že auta se testují i v reálném provozu na silnicích. Většina automobilek už teď postupuje právě podle této normy. 

Toyota se zaměřuje na ekologičtější motory, hlavně ty hybridní, a tak jako jedni z mála neměli s novými předpisy velký problém. „Po malých úpravách našich benzinových a hybridních motorů jsme od listopadu do června zaváděli do výroby vozy, které už plně splňují nové homologační předpisy,“ uvedl ředitel Toyota Centra Europe - Czech Martin Peleška. 

Zavedení nových pravidel urychlila i aféra Dieselgate. Původně totiž měla platit až od roku 2020. 

„Částice, které vozidla vypouští do vzduchu, jsou hlavním zdrojem znečištění ve městech. To nás stojí nějakých půl milionu lidských životů ročně v Evropě. Emisní limity mají svůj význam, je jím ochrana lidského zdraví ve městech,“ kvituje urychlené zavedení pravidel odborník na spalovací motory a emise Fakulty strojní ČVUT v Praze Michal Vojtíšek. 

Nová pravidla začnou platit už v sobotu. Ministerstvo dopravy slibuje, že vůči prodejcům budou zpočátku vstřícnější. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 14 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 16 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
16. 12. 2025
Načítání...