STK pouští na silnice defektní vozy. Ministerstvo zpřísní pravidla kontrol

Události: STK pouští na silnice defektní vozy (zdroj: ČT24)

Téměř dva roky platí přísnější pravidla pro získání technické kontroly. Praxe však podle Asociace emisních techniků a opravářů ukazuje, že nařízení se obcházejí a technickou kontrolu získají i defektní vozy. Obrovské rozdíly v přístupu jednotlivých stanic je možné vyčíst ze systému ministerstva dopravy. Přestože průměrné stáří automobilů v Česku dosahuje 15 let, až 91 procent vozů na STK uspěje.

Reportér České televize Richard Samko se vypravil na technickou kontrolu s řidičem vozu, kterému mělo stávající osvědčení vypršet za šest dní. Na palubní desce svítila kontrolka, která signalizuje emisní závadu. Emisní mechanik při testu problém odhalil a upozornil, že kontrolka může reagovat na výpary z přeplněné nádrže. Jenže vzápětí závadu navzdory zákazu vymazal a v testu pokračoval s výsledkem, že vůz vyhovuje.

Následně řidič získal osvědčení o technické kontrole. Jenže kontrolka signalizující závadu svítila i poté, co opustil brány STK. Podle výsledného protokolu kontrolka závady nesvítí a readiness kódy jsou neúplné. Jejich kompletní nenačtení přitom může zastřít závažné chyby auta. K testu pak mechanik vybral nestandardní lambda sondu, což je senzor umístěný ve výfukovém potrubí. Vůz přesto vyhověl.

„Obešel výrobce i ministerstvo“

„Technik si vlastně na dvou místech před-programoval, že to vozidlo vyjde, i když je v nepořádku,“ hodnotí postup Libor Fleischhans, lektor školicího střediska pro diagnostiku a opravy Asociace emisních techniků a opravářů. „Obešel pokyny výrobce i ministerstva dopravy,“ shrnuje.

„Prohlídka vozidla byla provedena dle metodiky schválené Ministerstvem dopravy ČR. Domnívám se, že další diskuze na toto téma by byla bezpředmětná,“ reagoval na dotazy majitel SME a STK.

Jenže podle zástupce ministerstva dopravy, pod které spadá státní dozor, měly být dodrženy pokyny výrobce. „Mechanik nepostupoval s předepsaným postupem, kdy na základě prohlášení výrobce Škoda v případě, že nejsou načteny readiness kódy, musí ukončit měření,“ uvedl za ministerstvo Pavel Nosek z odboru provozu silničních vozidel.

Kontrola bude nově on-line

Podle lektora Libora Fleischhanse, který školí pracovníky emisních stanic i technické kontroly, stojí za obcházením nařízení byznys mezi emisními stanicemi a STK. „Získají od zákazníka peníze jak za emise, tak za následnou STK. Kdyby na emisi nevyšel, tak ten majitel přijde o nějakých 60 procent svého zisku, což samozřejmě nechce.“

Od prosince proto ministerstvo dopravy zpřísní pravidla: postup měření se bude on-line přenášet do centrálního systému. „A systém řekne, že je protokol vyhovující, nebo nevyhovující. Takže nepůjde obejít.“

Kontrola u vozidla, které na měření doprovodila Česká televize, zůstává platná. Postup mechanika chce však ministerstvo prověřit.