Téměř dva roky platí přísnější pravidla pro získání technické kontroly. Praxe však podle Asociace emisních techniků a opravářů ukazuje, že nařízení se obcházejí a technickou kontrolu získají i defektní vozy. Obrovské rozdíly v přístupu jednotlivých stanic je možné vyčíst ze systému ministerstva dopravy. Přestože průměrné stáří automobilů v Česku dosahuje 15 let, až 91 procent vozů na STK uspěje.
STK pouští na silnice defektní vozy. Ministerstvo zpřísní pravidla kontrol
Reportér České televize Richard Samko se vypravil na technickou kontrolu s řidičem vozu, kterému mělo stávající osvědčení vypršet za šest dní. Na palubní desce svítila kontrolka, která signalizuje emisní závadu. Emisní mechanik při testu problém odhalil a upozornil, že kontrolka může reagovat na výpary z přeplněné nádrže. Jenže vzápětí závadu navzdory zákazu vymazal a v testu pokračoval s výsledkem, že vůz vyhovuje.
Následně řidič získal osvědčení o technické kontrole. Jenže kontrolka signalizující závadu svítila i poté, co opustil brány STK. Podle výsledného protokolu kontrolka závady nesvítí a readiness kódy jsou neúplné. Jejich kompletní nenačtení přitom může zastřít závažné chyby auta. K testu pak mechanik vybral nestandardní lambda sondu, což je senzor umístěný ve výfukovém potrubí. Vůz přesto vyhověl.
„Obešel výrobce i ministerstvo“
„Technik si vlastně na dvou místech před-programoval, že to vozidlo vyjde, i když je v nepořádku,“ hodnotí postup Libor Fleischhans, lektor školicího střediska pro diagnostiku a opravy Asociace emisních techniků a opravářů. „Obešel pokyny výrobce i ministerstva dopravy,“ shrnuje.
„Prohlídka vozidla byla provedena dle metodiky schválené Ministerstvem dopravy ČR. Domnívám se, že další diskuze na toto téma by byla bezpředmětná,“ reagoval na dotazy majitel SME a STK.
Jenže podle zástupce ministerstva dopravy, pod které spadá státní dozor, měly být dodrženy pokyny výrobce. „Mechanik nepostupoval s předepsaným postupem, kdy na základě prohlášení výrobce Škoda v případě, že nejsou načteny readiness kódy, musí ukončit měření,“ uvedl za ministerstvo Pavel Nosek z odboru provozu silničních vozidel.
Kontrola bude nově on-line
Podle lektora Libora Fleischhanse, který školí pracovníky emisních stanic i technické kontroly, stojí za obcházením nařízení byznys mezi emisními stanicemi a STK. „Získají od zákazníka peníze jak za emise, tak za následnou STK. Kdyby na emisi nevyšel, tak ten majitel přijde o nějakých 60 procent svého zisku, což samozřejmě nechce.“
Od prosince proto ministerstvo dopravy zpřísní pravidla: postup měření se bude on-line přenášet do centrálního systému. „A systém řekne, že je protokol vyhovující, nebo nevyhovující. Takže nepůjde obejít.“
Kontrola u vozidla, které na měření doprovodila Česká televize, zůstává platná. Postup mechanika chce však ministerstvo prověřit.