Přísnost STK se liší místo od místa. V Bruntále pustí na silnice skoro každého

Události: Přísnost STK se liší místo od místa (zdroj: ČT24)

Projít technickou kontrolou bývá potíž především pro majitele starších vozů. Loni se navíc předpisy ještě zpřísnily. Z analýzy dat ze systému ministerstva dopravy vyplývá, že mezi jednotlivými stanicemi jsou výrazné rozdíly. Zatímco v Hořovicích kontrolou neprojde každé čtvrté auto, na jedné z brněnských stanic pustí na silnice přes 98 procent vozů.

Patnáct let starý Volkswagen Passat má všechny hodnoty na přístrojích v pořádku. Techniky však zaujala folie na zadním skle. Vůz nemá výřez pro brzdové světlo. „Jeden z kontrolních úkonů technika stanice technické kontroly je, aby brzdové světlo, které je třetí doplňující, bylo vidět,“ vysvětlil předseda Profesní komory STK Michal Cuc.

Na starém Passatu je při kontrole patrné, že třetí světlo je oproti brzdovým vidět mnohem méně. Na některých stanicích k tomu bývají benevolentní, na stanici na Teplicku, kde natáčel redaktor ČT Jan Beránek, však ne. Majitel proto osvědčení nedostal – ani na 30 dnů.

Ministerstvo doporučí kontroly

Na teplické stanici technické kontroly získá dvouleté osvědčení na první pokus jen 81 procent vozů. Přitom na jiných stanicích je pravděpodobnost, že auto neprojde, desetkrát menší. „Jsou zde stále stanice, kde je propustnost 96 procent, což je příliš,“ myslí si Cuc.

Říct, že je dobře, aby to bylo 70 procent, nebo že je dobře, aby to bylo 95 procent, na to je hodně těžké odpovědět. Už není možné, abyste dostal STK bez toho, že přijedete a bez toho, že se vám bude někdo věnovat určenou dobu. Je to dokumentováno a budeme se snažit, aby i kvalita byla taková, jak má být.
Dan Ťok

Profesní komora sdružuje jen třetinu stanic. Od státu požaduje lepší kontroly. Ministerstvo problém připouští. Seznam podezřele úspěšných stanic hodlá předat krajům. Doporučuje jim provést kontrolu.

  • Kontroly osobních aut může provádět asi 370 stanic. Před analýzou dat z nich bylo vyřazeno 80 nejmenších, v nichž odbaví méně než dvě auta denně.
  • Vůbec nejmírnější byli v loňském roce na jedné stanici v Brně. V průměru tam neprošlo jenom jedno auto měsíčně. Celková úspěšnost překročila 98 procent. A další tři moravské stanice měly úspěšnost před 97 procent.
  • Místem, kde jsou technici nejmírnější, je Bruntál. V šestnáctitisícovém městě mají tři stanice. Všechny patří mezi dvacet nejmírnějších v republice.
  • Naopak nejpřísnější techniky mají v Hořovicích, kde neprojde téměř čtvrtina aut. Následuje Třinec, Aš a Moravská Třebová.
  • Přísní jsou také v Šumperku. Ten je přitom od Bruntálu vzdálen pouhých 35 kilometrů. Obě šumperské stanice ale pouští do provozu méně než 80 procent aut a patří do desítky nejpřísnějších.