Volkswagen, BMW a Daimler čelí podezření, že se potají domlouvaly na emisích

Rozvoj technologií pro snížení emisí osobních aut mohly brzdit utajené dohody tří velkých německých automobilek Volkswagen, BWM a Daimler. Podezřením se nyní zabývá Evropská komise.

Ilustrační foto
Zdroj: Reuters Autor: Mal Langsdon

„Komise vyšetřuje, zda se BMW, Daimler a VW dohodly, že si nebudou navzájem konkurovat při vývoji a zavádění důležitých systémů pro snížení škodlivých emisí benzinových a naftových osobních vozů,“ uvedla eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Ze skupiny Volkswagen se vyšetřování týká hlavních značek Volkswagen, Audi a Porsche.

Výsledek možné dohody mezi automobilkami mohl postihnout spotřebitele. Zákazníkům totiž mohla být odepřena možnost koupit si méně znečišťující auta, přestože tuto technologii měli výrobci k dispozici.

Zahájení formálního vyšetřování ještě nepředjímá výsledek. V tuto chvíli také Evropská komise nemá informace o tom, že by se firmy domlouvaly na používání nelegálních zařízení, která měla pomoci při podvádění při emisních testech.

Volkswagen a Daimler uvedly, že s komisí spolupracují. Obě firmy mají ve vyšetřování status udavače, který jim umožňuje vyhnout se případné pokutě. Automobilka BMW sdělila, že bude i nadále podporovat úřady EU, uvedla agentura Reuters.

Mohlo jít o nedovolenou kartelovou dohodu

Komise již v souvislosti s podezřením loni v říjnu prohledala kanceláře automobilek BMW, Daimler, Volkswagen a Audi v Německu. Šetření má zjistit, zda se automobilky zúčastnily jednání, na kterém hovořily o vývoji a zavádění technologií pro omezení škodlivých výfukových emisí aut.

Zvláště pak chce Evropská komise zjistit, zda se firmy dohodly, že omezí vývoj a zavádění některých systémů pro kontrolu emisí v EU, a zda svým chováním mohly porušit unijní pravidla, která zakazují kartelové dohody a omezují obchodní praktiky, včetně dohod o omezení či kontrole technického vývoje.

Zákonem není určen termín, kdy by mělo být vyšetřování ukončeno. Doba vyšetřování bude záviset na množství faktorů, včetně složitosti případu, míře spolupráce firem a uplatnění jejich práva na obhajobu. Pokud se prokáže, že firma porušila pravidla EU, může dostat pokutu ve výši až deseti procent jejího globálního obratu.