Česko chystá zákon o hromadných žalobách. Pomoci může v boji za lepší potraviny i proti podvodníkům

6 minut
Události: Příprava zákona o hromadných žalobách
Zdroj: ČT24

Aféra dieselgate automobilky Volkswagen, dvojí kvalita potravin či třeba podvodné prodejní akce. Všude tady by se zřejmě mohly použít hromadné žaloby spotřebitelů vůči firmám. Zatím to možné není. Změnit by to mohl chystaný zákon, který v souladu s vládním programovým prohlášením připravuje ministerstvo spravedlnosti.

Německá automobilka Volkswagen v září 2015 přiznala v reakci na obvinění amerických úřadů, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstalovala software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týkal i některých vozů Škoda Auto.

Ve Spojených státech již Volkswagen musel zaplatit odškodnění. Federální soud v San Francisku ho předloni přiměl, aby vyplatil 14,7 miliardy dolarů za obcházení emisních testů. Částku si mezi sebe rozdělily americké úřady a podvedení majitelé vozů. Automobilka ale stále vede soudní spory s jednotlivými klienty, kteří se nepřipojili k hromadné žalobě. V Evropě je pak vzhledem k rozdílné legislativě obtížné pro jednotlivé státy nebo Evropskou komisi odškodné od koncernu vymáhat.

V Česku zastupují poškozené zákazníky, k nimž se přidala i státní Česká pošta, externí firmy. Hromadnou žalobu podat nemohou. Někteří Češi se připojili k zahraničím hromadným žalobám, například v Nizozemsku či Velké Británii. O odškodnění v tuzemsku pak žádá prostřednictvím společnosti DieselGate zhruba 200 lidí. Žalobu na náhradu škody na automobilky Volkswagen a Škoda Auto podali u Obvodního soudu pro Prahu 8 na konci ledna. 

Jednatel DieselGate Martin Kodýdek považuje zvažovanou možnost hromadných žalob za právní jistotu pro klienty. Zároveň by podle něho došlo ke zkrácení času celého řízení. 

Společně proti dvojí kvalitě potravin

Boj s dvojí kvalitou, a to nejen u potravin svádí úřady už několik let. I tady by hromadné žaloby mohly pomoci. 

Pod pojmem dvojí kvalita potravin se rozumí například používání náhražek masa ve východních státech Unie u výrobků, které na Západě mají v sobě maso. Podobně je tomu u menších podílů ovoce například v jogurtech.

Legislativu na evropské úrovni navrhne v dubnu eurokomisařka Věra Jourová. Využívat by ji podle ní mohli společně spotřebitelé i z různých zemí. „Posílit možnosti jednotlivců, aby se spojili a šli k soudu, to je naprostá revoluce a myslím si, že je nutné to udělat,“ uvedla. 

Hromadné žaloby by mohly zasáhnout také do souboje spotřebitelů s podvodníky. Pomoci by jim měla například s vymáháním menších částek. Za současného stavu lidé soudy často vzdávají. 

V roce 2015 například podvodníci předváděli údajně ozdravné světlo z lampy. Uvnitř však byla namontována jen obyčejná žárovka. Obchodníci na předváděcí akci navíc chtěli zboží zaplatit hned ten den. 

Dalším případem je nehoda autobusu u Nažidel či vlaková nehoda u Studénky. Pozůstalí a zranění se domáhali odškodnění několik let. Mnohdy marně. Právě účastníci nehod by hromadnou žalobu mohli – v případě schválení zákona – podat. „Urychlilo by to řízení. Nemusel by každý zvlášť žalovat škodu či třeba provádět znalecké posudky atd.,“ zmínil advokát  společnosti Dostupnýadvokát.cz Ondřej Preuss. 

Pokud ministerstvo spravedlnosti nový zákon o hromadných žalobách prosadí, otevře se další cesta. „Tahle možnost vytváří instituci, kdy se spojí třeba i desítky klientů, najdou si advokáta, který jejich jménem podá žalobu,“ uvedl Preuss. 

Zákon, který se inspiroval americkým a britským vzorem, by měl být hotový za rok. Novinka by se mohla dotknout například telekomunikačních služeb, trhu s ojetými automobily nebo výrobců domácích spotřebičů. 

  • V roce 1998 souhlasily čtyři americké tabákové společnosti v čele s Philipem Morrisem s vyplacením 206 miliard dolarů 46 státům USA, a to v průběhu následujícího čtvrtstoletí. Částka má kompenzovat výdaje úřadů za léčbu kuřáků. Spor do vynesení rozsudku trval čtyři roky - jako první do něj vstoupil generální prokurátor Mississippi. Právě kvůli přítomnosti státních zástupců je tato hromadná žaloba mimořádná. Mimořádná je ale i samotným výsledkem, protože jde doposud o vůbec nejvyšší vyrovnání v historii USA.
  • Rok 2016 přinesl sumu 20 miliard dolarů. Federální soudce v New Orleans rozhodl, že ji musí vyplatit ropný koncern BP americkým úřadům za únik ropy do Mexického zálivu. Částku bude splácet 18 let. Jde o nejvyšší vyrovnání, jaké americké úřady uzavřely s jedinou firmou.
  • Třetí velká kauza, známá jako Dieselgate, patří společnosti Volkswagen. Federální soud v San Francisku ji předloni přiměl, aby vyplatila 14,7 miliardy  dolarů za obcházení emisních testů. Částku si mezi sebe rozdělily americké úřady a podvedení majitelé vozů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Benzin i nafta výrazně zlevnily

Pohonné hmoty v tuzemsku v předvelikonočním období výrazně zlevnily. Průměrná cena benzinu klesla za poslední týden o 59 haléřů na 34,32 koruny za litr. Naposledy byl levnější počátkem října 2021, tedy před třemi a půl roku. O 76 haléřů na litru zlevnila za poslední týden nafta. Za litr dieselu teď řidiči dají průměrně 33,24 koruny, což je nejnižší cena od předloňského července, vyplývá z údajů společnosti CCS, která ceny dlouhodobě sleduje.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Poslanci schválili zákon o podpoře bydlení

Sněmovna v závěrečném kole schválila vládní předlohu o podpoře bydlení. Opoziční ANO už předem avizovalo, že ji nepodpoří, zákon kritizuje i hnutí SPD. Poslanci se opět nedostali k dokončení závěrečného schvalování školské novely, neprojednali ani sociální novelu. Na programu schůze měli také uzákonění pravidel pro lobbování, které podpořili.
16. 4. 2025Aktualizováno16. 4. 2025

Umělá inteligence může pomoct EU s produktivitou, ale nerovnoměrně, tvrdí analýza

Pracovní trh v zemích Evropské unie je stále více připraven na nástup umělé inteligence (AI), která může pomoci kompenzovat pokles produktivity a stárnutí populace, uvedli v analýze ekonomové nizozemské banky ING. Může mít podle nich ale negativní dopady v jižních zemích eurozóny.
16. 4. 2025

Rezervy plynu se začínají plnit, koncem března zbývala jen čtvrtina

Tuzemské zásobníky plynu se zase začínají plnit. Nejméně suroviny v nich bylo koncem března, zbývala sotva čtvrtina rezerv. Teď už distributoři nečekají, že by do nich před začátkem nové topné sezony museli sahat. Ačkoliv v posledních měsících plyn zlevňoval, analytici očekávají, že v budoucnu budou ceny stagnovat, a doporučují fixaci.
16. 4. 2025

Američané se zásobili před cly, čínská ekonomika díky tomu vzrostla

Hrubý domácí produkt (HDP) Číny podle Pekingu v prvním čtvrtletí letošního roku vzrostl. Ve srovnání s předchozím kvartálem o 1,2 procenta, meziročně pak o 5,4 procenta. Data jsou ovlivněná tím, že se čínští exportéři připravovali na nástup amerického prezidenta Donalda Trumpa a na zavedení amerických cel, upozornila zahraniční zpravodajka ČT Barbora Šámalová.
16. 4. 2025

Úspěch země závisí na tom, jak se změní EU, řekl Fiala

Úspěch Česka závisí na tom, jak se změní celá Evropa, sdělil na konferenci Česko na křižovatce premiér Petr Fiala (ODS). Za hlavní problém pro konkurenceschopnost EU vnímá zejména nadměrnou regulaci. Podle ekonoma Václava Vislouse (Piráti) vzniká nadměrná byrokracie spíše implementací unijních pravidel na národní úrovni. Tuzemský byznys podle šéfa Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje potřebuje vidět skutečné změny jako třeba dokončení jednotného evropského trhu.
15. 4. 2025Aktualizováno15. 4. 2025

Větší problém než cla jsou regulace v EU, tvrdí Hrnčíř z SPD

Americká cla Česko zasáhnou, hlavní problém jsou ale regulace zavedené v rámci EU, prohlásil v Interview ČT24 poslanec Jan Hrnčíř (SPD). Ideálním scénářem by podle něj byly nulové tarify. Konkurovat Číně bude těžké, jelikož Evropě „technologicky utekla“ a nemá takové regulace, tudíž nabízí levnější zboží, uvedl také. Pořad moderovala Tereza Řezníčková.
15. 4. 2025

Čekání na hranicích kvůli opatřením proti slintavce připravuje dopravce o peníze, ale chápou to

Na hraničním přechodu ve Starém Hrozenkově na Uherskohradišťsku by měla od večera začít v souvislosti s rizikem zavlečení slintavky a kulhavky projíždět nákladní auta dvěma novými vanami s dezinfekcí. Nad jednou z nich bude i dezinfekční rám. Díky tomu by se měly zkrátit kolony, v nichž auta tráví i několik hodin. Opatření sice dopravce zdržují a každá hodina čekání kamionu je stojí asi dva tisíce korun, uvedl mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix, ale chápou je.
14. 4. 2025
Načítání...