Praha - Většina z nás už si asi neumí život bez televize a bez internetu představit. Proto jednou z prvních věcí, kterou při stěhování zařizujeme, je právě kvalitní připojení. Stejně jednoduché jako objednávka služeb bývá i jejich odhlášení, koneckonců internet máme, a tak stačí jeden e-mail a celou záležitost považujeme za vyřízenou. Až do té doby, než po nás společnost začne vymáhat desetitisícové částky a my nechápeme za co. Do podobné situace se teď dostala řada bývalých klientů jednoho z předních hráčů na českém internetovém trhu – společnosti UPC.
UPC posílá vymahače na bývalé klienty, jak se bránit?
Pan Alexandr Škoda se v lednu 2008 nastěhoval do nového bytu v Ostravě. A protože v bytě již byla instalovaná zásuvka společnosti UPC, připadalo mu nejjednodušší objednat si služby u ní. Objednal si tedy internet i kabelovou televizi, podepsal smlouvu, přišel technik, zapojil. S internetem ale pan Škoda moc spokojený nebyl. „Každou chvilku ten internet vypadával, dovolat se na technickou podporu nebylo nikdy možné, tak jsem se nakonec rozhodl, že internet zruším,“ uvedl Alexandr Škoda.
Podle obchodních podmínek je účastník povinen vrátit půjčené zařízení, tedy modem, do 7 dnů od ukončení smlouvy. „To jsem samozřejmě věděl, jen jsem volal na zákaznickou linku, jestli musím modem vrátit poštou,“ popsal dále svou zkušenost. „A paní mi řekla: víte co, vy pokračujete dál ve službě UPC televize, takže uděláme výjimku a já k vám pošlu technika,“ doplnil. A to se opravdu stalo. V dohodnutém čase přišel technik a modem k internetu si odnesl.
Po dvou měsících se pan Škoda stěhoval, a tak zrušil i televizi. Na klientském centru UPC se ještě pro jistotu informoval, zda má vše uhrazeno, a byl ujištěn, že ano, že vůči UPC nemá žádný dluh. Jenže letos v březnu mu přišel platební rozkaz na čtrnáct tisíc.
„Nejdřív jsem si myslel, že to je nějaký nejapný vtip. Pak jsem vše důkladně přečetl a zjistil jsem, že to je smluvní pokuta za nevrácený modem,“ popsal pan Škoda. Smluvní pokuta za nevrácení modemu vyšplhala na pět tisíc, společnost UPC ale navíc předala údajný dluh k vymáhání České kapitálové společnosti a ta si k této částce kromě úroků z prodlení připočetla i náklady právního zastoupení.
„Po poradě s právníkem jsem částku uhradil, nechtěl jsem riskovat, že bude dluh narůstat,“ řekl nám pan Škoda. „Ale nesmířil jsem se s tím, podal jsme na UPC žádost o prošetření a jsem ochoten se s nimi i soudit,“ dodal rozhořčený muž.
Co na to UPC?
UPC ale jakékoliv pochybení v případu pana Škody popírá. „Výsledky předběžného šetření ukazují, že pochybení nevzniklo na naší straně,“ uvedl mluvčí UPC Česká republika František Malina. Podle něj si ve většině případů za problémy s vymáhacími agenturami můžou dlužníci sami, protože na výzvy k úhradě dluhu nereagují.
„Ještě než neuhrazenou pohledávku postoupíme agentuře, snažíme se dlužníka různými způsoby, např. mailem, telefonicky, písemně či SMS, nejméně pětkrát kontaktovat. Celý proces trvá několik týdnů až měsíce. Nemáme-li žádnou odezvu, dluh předáváme dále, protože není v našich silách zabývat se jeho vymáháním,“ dodal Malina. Agentury, kterým byly pohledávky postoupeny, jsou podle něj na UPC nezávislé a firma nemůže jejich kroky kontrolovat. K tomu, aby se končící zákazník vyhnul případným problémům, je třeba hlásit změnu bydliště a dostát smluvní povinnosti stanovené ve Všeobecných obchodních podmínkách, a sice vrátit veškerá pronajatá i zapůjčená zařízení prostřednictvím České pošty nebo při případné osobní návštěvě technika.
Pan Škoda opravdu změnu bydliště nenahlásil, neměl k tomu důvod, protože smlouvu s UPC ještě před stěhováním zrušil. O údajném dluhu ho nikdo neinformoval. A navíc modem vrátil. Jenže bohužel o tom žádný doklad nemá. „Mě to vůbec nenapadlo, chtít nějaké potvrzení, bylo to domluvené přes zákaznickou linku, tak jsem si říkal, že to je v pořádku, modem si technik odnese, nevěnoval jsem tomu žádnou pozornost,“ uvedl Škoda.
Odborníci radí klientům: Braňte se!
A jak jsme zjistili, případ pana Škody zdaleka není ojedinělý. „Spotřebitelský časopis dTest eviduje zvýšený počet stížností bývalých klientů společnosti UPC, kterým v minulosti údajně vznikl u dané společnosti dluh,“ potvrdil mluvčí a právní poradce Občanského sdružení spotřebitelů TEST Jan Votočka. „V případě, že společnost vymáhá smluvní pokuty od zákazníků, kteří modem vrátili, měli by se rozhodně proti platebnímu rozkazu bránit,“ doporučil. „Navíc máme za to, že výše smluvní pokuty mnohonásobně převyšuje skutečnou zůstatkovou hodnotu modemu, a vzhledem k tomu by podle judikatury Nejvyššího soudu mohla být tato smluvní pokuta uznána za neplatnou,“ doplnil dále.
Pokud i vy máte podobný problém, můžete jej samozřejmě konzultovat na poradenské lince časopisu dTest. Ta je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin na telefonním čísle 299 149 009. Na webových stránkách časopisu dTest je navíc volně ke stažení i vzor odporu proti platebnímu rozkazu. Reportáž o celé kauze připravují i Černé ovce, zhlédnout ji diváci ČT budou moci v jednom z příštích dílů pořadu.