Kopřivnice - Kopřivnické Tatře loni klesly tržby o 45 procent na 3,3 miliardy z předloňských 5,9 miliardy korun. Odborníci ale dodávají, že mezi výrobci užitkových automobilů je na tom firma stále relativně dobře. Evropský trh jako celek se totiž propadl o 55 procent. Generální ředitel automobilky Ronald Adams označil minulý rok pro výrobce nákladních automobilů za katastrofální. Firmu v tomto období muselo opustit téměř 1400 zaměstnanců. Adams věří, že Tatra již nejtěžší období překonala. Na některých trzích začíná pozorovat nárůst poptávky. Proto v letošním roce věří v nárůst prodeje.
Tatra má za sebou dramatický rok
Z loňských 3700 zaměstnanců tak nyní pracuje za branami kopřivnické automobilky už jen 2300 lidí. Po slibném růstu z minulých let totiž na firmu dolehla krize. „Krize přímo zasáhla zejména výrobní dělníky, neboť jsme si nemohli ponechat lidi, pro něž jsme neměli práci, tedy zakázky na výrobu nákladních vozů,“ vysvětlil Adams.
Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu
„Trh nákladních automobilů byl ekonomickou recesí zasažen mnohem více než trh osobních automobilů. Trh osobních aut byl saturován celou řadou pobídek v zemích Evropy, ať už to bylo v Německu, či jiných zemích. U nákladních automobilů k ničemu takovému nedošlo.“
Velké firmy jen minimálně obnovovaly svůj vozový park, státy zase omezily investice například do armádní výzbroje, kam dříve mířilo mnoho tatrovek. V praxi se to pak projevilo nejen na linkách automobilek, ale i v továrnách na díly.
Vedení Tatry však věří, že krize pro ně už dosáhla svého dna. Na klíčové vývozní trhy, tedy Rusko a Azerbajdžán, totiž přichází postupné oživení. Zájem o nákladní vozy navíc trvale roste v Indii, kde firma, jako v jedné z mála destinací, obchodovala i loni.