Souboj projektů cesty plynu do Evropy Nabucco - Southstream 0:1

Budapešť - Budoucnost plynovodu Nabucco, který má zcela obejít Rusko a Ukrajinu, zůstává v mlze. V Budapešti o ní bez konkrétního výsledku mluvili zástupci Evropské unie pod vedením českého premiéra Mirka Topolánka se zeměmi, které se mají jeho stavby účastnit. Některé státy požadují, aby na výstavbu finančně přispěla taky Evropská unie.

Cesta středoasijského plynu do Evropy měla začít na březích Dunaje. Jen pár dní po skončení plynové krize se budapešťský summit pokusil rozhýbat zamrzlý projekt Nabucco. Jeho hlavní cíl je oslabit závislost Evropy na Rusku coby producentovi i dodavateli plynu. Ten by měl od Břehů Kaspického moře putovat do evropských domácností ne přes Rusko a Ukrajinu, ale přes Adzerbajdžán, Gruzii, Turecko a Bulharsko. Jenže i tyto země jsou si vědomy své ceny, a třeba Turecko naznačilo, že by pokrok projektu Nabucco mohlo spojit s otázkou začlenění této východní výspy Evropy do Evropské unie.

Navíc Rusové lákají Evropu, a především pak Balkán, na svůj nový projekt, větev plynovodu Southstream, jehož hlavní devízou je podle Rusů obejití Ukrajiny. A nutno dodat, že projekt má k realizaci blíž, dokonce se na něm podílí řada evropských firem, Bulharsko už podepsalo s ruskou stranou dohodu o spolupráci.

I členové české delegace před příjezdem na budapešťský summit přiznávali, že setkání představuje jednu z posledních šancí, jak projekt Nabucco zachránit. Klíčové evropské země ho za svou prioritu nepovažují. „Má zabezpečit nejen naši energetickou bezpečnost a bezpečnost dodávek, ale taky naši nezávislost, fakticky naši svobodu,“ vyhlásil český premiér Mirek Topolánek. „Nabucco by mělo být zařazeno mezi klíčové priority a na začátku by mu měla unie poskytnout alespoň 200 milionů eur. Později budou potřeba další dvě miliardy z evropského rozpočtu,“ vypočítal maďarský premiér Ferenc Gyurcsány. Jistotu jen půjček nabídl na summitu eurokomisař pro energetiku Andris Piebalgs.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...