Souboj o výběr mýta: SkyToll nabízí slevu a garance

Pětinovou slevu oproti současným nákladům na provoz mýtného v Česku nabídla slovenská společnost SkyToll. Zároveň je připravena poskytnout stomilionové garance, pokud se jí nepodaří v prvních třech měsících vybírat mýtné se stejnou efektivitou, jako je tomu dosud. Současnému provozovateli, rakouské firmě Kapsch, končí smlouva na konci letošního roku, ale ministerstvo dopravy ji chce prodloužit. Nyní stát platí za provoz mýta zhruba dvě miliardy ročně.

Zástupci SkyTollu, který vybírá mýtné na Slovensku, tvrdí, že pro český stát je výhodnější jednat se dvěma uchazeči, protože pak bude mít větší šanci získat lacinější řešení. Debata o prodloužení smlouvy s Kapschem je na programu středečního jednání vlády.

„Netěší mě, že jako stát nejsme schopni soutěžit nového provozovatele, nicméně naše základní priorita je, aby se mýto vybíralo. Tudíž přicházíme na vládu s materiálem, který navrhuje, abychom prodloužili smlouvu a paralelně s tím soutěžili mýtného manažera. A následně soutěžili velkou smlouvu na technologicky neutrální mýtný systém pro dobu, až skončí prodloužení“.

Ťok: Navrhujeme prodloužit smlouvu s Kapschem (zdroj: ČT24)

 „Ministerstvo dopravy nemá dobré řešení, existují jen špatné a ještě horší řešení,“ řekl předseda představenstva SkyTollu Matej Okáli. Současná snaha ministerstva zdůvodnit zadání dalšího provozu mýtného systému bez veřejné soutěže Kapschi kvůli jeho technologické exkluzivitě podle Okáliho neobstojí. SkyToll prý dokáže prostřednictvím existujících mýtných bran vybírat mýto rovněž. Pokud by stát přesto další správu systému zadal Kapschi, je SkyToll ochotný obrátit se na soud. 

Nabídku poslal SkyToll ministerstvu dopravy a dalším státním institucím ve druhé polovině února. Firma je ochotná systém spravovat po dobu dvou nebo tří let a poté celý systém předat státu. Ministerstvo dopravy nicméně na nabídku zatím nereagovalo a naopak ji prostřednictvím médií zpochybňovalo, uvedl Okáli. Úřad mimo jiné kritizoval to, že společnost v nabídce jasně neuvedla cenu, za kterou je ochotná systém spravovat.

To je podle Okáliho dáno předpokladem SkyTollu, že se o ceně ještě bude vyjednávat. Snížit cenu je možné například pomocí redukce počtu využívaných mýtných bran nebo prodejních míst, kde mohou řidiči kamionů vyzvedávat palubní jednotky.

  • Mýto se vybírá v Česku prostřednictvím mýtných bran od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Za devět let provozu se vybralo více než 67 miliard korun.
  • V loňském roce bylo vybráno 9,7 miliardy korun. 
  • Za stavbu a provoz systému platí stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům zhruba pětinu vybrané částky. 
  • Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Proto koncem srpna podepsalo s Kapschem dodatky ke smlouvě. Za provoz mýta a další služby na maximálně tři roky má získat 5,27 miliardy korun.
  • Zdroj: ČTK