Praha - Ministr dopravy Radek Šmerda předloží poradě ekonomických ministrů návrh na zvýšení příspěvku státu do Státního fondu dopravní infrastruktury v letech 2012 a 2013 minimálně o deset miliard na 30 miliard korun. Prohlásil to dnes v Otázkách Václava Moravce. Peníze fondu, ze kterého se platí výstavba silnic a dálnic, nyní podle něj stěží stačí na dokončení rozestavěných akcí.
Šmerda chce na stavbu silnic od státu dalších 10 miliard
Šmerda upozornil, že pokud by požadované peníze fond nedostal, nedočerpá se první operační program Doprava, čímž by Česko přišlo o zhruba 16 miliard korun. Nebude tak zahájena příprava druhého programu Doprava a nestavěly by se národní akce. „My jsme teď v takové situaci, že prostředky, které máme, horko těžko stačí na běžící akce. Zastavené akce nebudeme moci spustit, nebudeme moci dočerpat operační program, nebudeme připravovat žádné nové akce,“ varoval ministr.
V ohrožení je i D11
Dokončovat by se tak nemusel začít ani 2,5kilometrový úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Stát přitom konečně dotáhl do konce smlouvu s Ludmilou Havránkovou, která výstavbu celou dobu blokovala. Pozemky od ní koupí za 90 milionů korun. Kdyby se ministerstvu podařilo dodatečné miliardy do rozpočtu fondu dopravní infrastruktury získat, mohlo by se začít se stavbou už v příštím roce. Užívat by se tak nový úsek mohl začít v roce 2014.
Podle Šmerdy jsou finance nyní to jediné, co výstavbě nového úseku dálnice D11 brání. Zatím sice ještě není vyřešen problém se sestrou Havránkové Jaroslavou Štrosovou, mělo by se ho ale už brzy podařit dotáhnout do konce. Půlhektarový pozemek, na kterém má vyrůst sjezd, stavbu nemůže zmařit, zdůraznil ministr. Štrosová poslední sporný pozemek spoluvlastní s Havránkovou a ta slíbila případné využití předkupního práva na jeho koupi.
Letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se meziročně snížil o 35 miliard korun na 61,3 miliardy korun. V příštím roce má činit 68,4 miliardy, v roce 2013 pak 65,8 miliardy Kč.