První škodovky půjdou kvůli emisnímu skandálu VW do servisů od března

Úpravy koncernových dieselů ve vozech Škoda kvůli emisnímu skandálu začnou pro vozy s motorem o objemu dvou litrů pravděpodobně od března, pro objem 1,6 litru a 1,2 litru od června, respektive od září příštího roku. Vyplývá to z neoficiálních informací ministerstva dopravy. Harmonogram servisních akcí podle mluvčího Škody Jozefa Baláže ještě nebyl oficiálně oznámený, a proto jej nechtěl komentovat.

Ministr dopravy Dan Ťok navštívil vývojové centrum Škody Auto v Mladé Boleslavi. Po návštěvě jeho mluvčí Jakub Stadler uvedl, že povinnost servisních akcí bude ministr řešit ve Velké Británii v polovině prosince.

Zářijová aféra s obcházením homologačního měření emisí u některých dieselových motorů v koncernu Volkswagen se dotkla 1,2 milionu vozů Škoda, z toho 106 tisíc jich jezdí v Česku. Řídicí jednotka vozu s motorem EA 189 plnícím Euro 5 je schopná rozpoznat homologační měření emisí a přejít do ekologického režimu. V současnosti již Škoda tyto vozy v Evropě nevyrábí.

Ministr dopravy Dan Ťok (druhý zprava) navštívil v doprovodu šéfa automobilky Škoda Auto Bernharda Maiera (druhý zleva) pracoviště vývoje motorů v Mladé Boleslavi.
Zdroj: Mlch Petr/ČTK

„Ministr dopravy Dan Ťok si během čtvrtečního dopoledne prohlédl pracoviště vývoje motorů, emisní laboratoř a výrobní provozy společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi. V rámci návštěvy mu bylo rovněž představené připravované technické řešení úpravy motorů EA189 ve vozech Škoda,“ uvedl Baláž. Podle Ťoka by servisní akce neměly majitele dotčených aut zatěžovat.

Otázku povinnosti kontrol budu řešit v polovině prosince v Británii u homologační autority VCA, která povoluje provoz škodovek pro Evropu. Budeme respektovat jednotný evropský postup, nicméně trvám na tom, že servisní akce nemají majitele dotčených aut zatěžovat.
Dan Ťok

VCA je nezávislá certifikační agentura Velké Británie, která dlouhodobě zajišťuje homologaci vozů Škoda do provozu. Ministr bude u VCA zjišťovat, zda je dotčené vozidlo i bez servisního zásahu způsobilé k provozu.

U naftových dvoulitrů, kterých Škoda prodala nejvíc, bude stačit nahrání nové verze softwaru řídicí jednotky. U další části s motorem 1,6 bude úprava, vedle přehrání softwaru, spočívat v menším technickém zásahu, kterým má být korekce měřiče množství nasávaného vzduchu. V případě motoru 1,2 koncern VW technické řešení teprve vyvíjí. Nahrání softwaru podle Stadlera trvá sedm minut, korekce měřiče je hotová za 2,5 minuty.

Ministr dopravy Dan Ťok (třetí zleva) v doprovodu šéfa vývoje motorů a podvozků automobilky Škoda Auto Martina Hrdličky (druhý zleva),  šéfa Škody Auto Bernharda Maiera (uprostřed) a šéfa Škody Auto ČR Luboše Vlčka (vpravo) v emisním centru automobilky v Mladé Boleslavi.
Zdroj: Mlch Petr/ČTK

Jak web ČT24 ale zjišťoval u některých autoservisů, podle jejich techniků se k nim čeští řidiči zrovna nepohrnou. „Kdo by si chtěl dobrovolně nechat snížit výkon motoru nebo zvýšit spotřebu?“ táže se například automechanik ze servisu při čerpací stanici Martin Oil v Praze.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 54 mminutami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 2 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 5 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 17 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 23 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...