Pokud tendr na mýto nevyhraje Kapsch, vítěz bude mít na převzetí jen tři měsíce

Vláda schválila návrh harmonogramu na přípravu soutěže provozu mýtných bran. Výběrové řízení vyhlásí začátkem příštího roku a smlouvu chtějí podepsat v říjnu. Jelikož desetiletá smlouva s dosavadním provozovatelem společností Kapsch vyprší na konci roku 2016, pokud vyhraje někdo nový, bude mít na převzetí provozu necelé tři měsíce.

Vláda a zejména ministerstvo dopravy napravuje něco, co vzniklo v roce 2006. Holt se uzavřela smlouva se společností Kapsch, která vůbec nepočítá se svým koncem.
Dan Ťok

„V podstatě se jedná o tři soutěže. První je soutěž na provozování stávajícího mýtného po roce 2016, toho, které stát vlastní. Druhý je tendr na mýtného poradce, který nám pomůže s vypsáním velkého, technologicky neutrálního tendru, a na něj bude navazovat vypsání tohoto velkého tendru,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). U posledního zmíněného už nebude vláda nařizovat uchazečům, jakou technologii pro výběr mýta mají použít. První dva tendry každopádně budou paralelně vypsány začátkem příštího roku. Velký tendr se pak bude odvíjet od práce, kterou vykoná vybraný mýtný poradce.

Důležitá jsou ale ještě jednání o součinnosti s Kapschem. Ministerstvo se totiž potýká s tím, že dosavadní smlouva na provoz mýtných bran podle Ťoka „nepočítá se svým koncem“. Neobsahuje tak žádné ustanovení o tom, že by stávající provozovatel měl nějak spolupracovat. „Hlavně autorská práva ke všem softwarům a zařízením získáme až v roce 2017, což je pro vypisování jakékoliv soutěže pozdě. Musíme najít cestu, jak se se stávajícím provozovatelem dohodnout,“ doplnil Ťok. Obává se však, že se to do konce roku nestihne. Mají případně připravený plán B. „Nerad bych ho teď rozebíral,“ dodal.

Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) je problém, že k smlouvě bylo podepsáno obrovské množství dodatků. Požádal kvůli tomu ministra dopravy o provedení auditu smlouvy i dodatků. Podle Ťoka kontrola dosud neskončil, na podání trestních oznámení je ale podle šéfa dopravního resortu dost času a promlčení těchto činů nehrozí.

Problematický mýtný tendr

  • Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Celkem je v systému zaregistrováno téměř 830 tisíc kamionových palubních jednotek.
  • Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci roku 2016.

Příprava mýtné soutěže se resortu dopravy dlouhodobě nedaří, průběžné harmonogramy přípravy se kromě současného ministra nedařilo dodržovat ani jeho předchůdcům. I Sobotkova vláda několikrát materiál stáhla ze zasedání, než ho projednala.

Problematická je i zakázka na poradce pro společnost Deloitte, která má pomoci při jednání s Kapschem a kterou v současnosti řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS. Výhrady k ní měl i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který kvůli ní nařídil zpřísnit pravidla pro zadávání zakázek bez výběrového řízení.

Po tříletém přijde desetiletý tendr

Souběžně s tříletým plněním zakázky na výběr mýtného pomocí stávající mikrovlnné technologie bude resort připravovat i novou soutěž. Tento druhý kontrakt by měl být již opět desetiletý a ministerstvo dopravy by v něm už nemělo uchazečům diktovat, jakou technologii mají pro výběr mýta použít.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. V systému je zaregistrováno zhruba 830 000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, letos k červenci celkově již více než 63,5 miliardy. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 51 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...