Praha - České aerolinie (ČSA) padly do oka pouze jediné firmě, korejským aerolinkám Korean Air. Podle ministra financí Miroslava Kalouska jde o spolehlivou společnost. Její nabídka zajišťuje rozvoj, zaměstnanost i samotnou existenci ČSA a nabízí významnou perspektivu i Letišti Václava Havla. Pokud totiž bude smlouva podepsána, zřídí si Korean Air na letišti evropskou křižovatku (takzvaný hub). Garantuje také rozvoj dálkové přepravy. Korean Air za 44procentní podíl v ČSA nabízejí 2,64 milionu eur (zhruba 67,5 milionu korun). Vláda nabídku Korean Air zatím pouze vzala na vědomí, projednat by ji měla příští týden.
Podle Kalouska zajistí nabídka Korean Air existenci ČSA
Ministr financí informoval vládu o nabídce, kterou společnost Český aeroholding dostala na vstup do ČSA. „Nabídka je na 44 procent podílu, což je 460 725 kusů akcií ČSA a finanční nabídka zní na 2 miliony 640 tisíc eur,“ řekl Kalousek. Důležitější než cena je ale podle Kalouska strategický záměr strategického investora, který zařadí ČSA do své distribuční sítě. „Korean Air je jedním z největších přepravců nejen v Asii, ale i v Evropě,“ připomněl ministr.
„Do příští vlády předložím návrh materiálu s návrhem, aby vláda na tuto nabídku přistoupila. Samozřejmě nemohu předcházet rozhodnutí vlády, nicméně budu doporučovat její přijetí. Pokládám to za vynikající příležitost zajistit budoucnost ČSA i perspektivu pražského Letiště Václava Havla,“ řekl k nabídce Kalousek.
Osmého listopadu 2012 vláda rozhodla o výběru strategického partnera. „Máme zájem o strategického, nikoli finančního partnera,“ zdůraznil Kalousek. Osloveno bylo poté 52 společností. Ty měly zájem o účast vyjádřit do 30. listopadu. „To udělal Korean Air a Quatar Airways,“ podotkl ministr financí s tím, že společnosti dostaly čas na předložení závazné nabídky do půlnoci 1. března 2013.
Společnost Quatar Airways závaznou nabídku nepodala
S nabídkou přišla ale pouze Korean Air. Qatar Airways ze soutěže odstoupila. „Přesto bych společnosti rád poděkoval za zájem, který projevila o spolupráci a majetkové propojení s Českými aeroliniemi,“ konstatoval Kalousek. Pokud nyní vláda návrh schválí, smlouva by mohla být podepsána do poloviny dubna.
Korean Air provozuje 140 letadel a zaměstnává šest tisíc pilotů, uvedl Kalousek s tím, že význam a hodnota tohoto dopravce, který patří mezi špičku nejen v Asii, ale i v Evropě, je mnohonásobně vyšší než u ČSA. Ty pro srovnání v současném letovém řádu provozují 28 letadel.
Český aeroholding má podíl v ČSA 95,7 procenta, zbytek vlastní malí akcionáři, město Bratislava a Česká pojišťovna. Aeroholding nechal loni na podzim svůj podíl ohodnotit. Auditorská společnost Ernst&Young jej odhadla na 148 milionů.
Přehled dosavadních pokusů o privatizaci Českých aerolinií
- V roce 1992 se Československé aerolinie transformovaly na akciovou společnost, ve které získaly menšinový podíl francouzské aerolinie Air France a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Obě instituce držely v ČSA dohromady 38,2 procenta akcií. Majoritním vlastníkem byla česká strana především prostřednictvím Fondu národního majetku. Plány na vytvoření společného podniku mezi ČSA a Air France však ztroskotaly.
V lednu 1994 ČSA odstoupily od investiční smlouvy s Air France a francouzská firma prodala svůj podíl Konsolidační bance. Ta posléze vykoupila i podíl Evropské banky pro obnovu a rozvoj.
Zájem o vstup do ČSA od té doby projevovaly i další společnosti. Konkrétní nabídky předložily například společnosti Swissair, Lufthansa a British Airways. Vláda však v červnu 1999 rozhodla, že do ČSA nebude moci vstoupit zahraniční strategický partner dříve než v roce 2001.
- V lednu 2009 vyhlásila vláda Mirka Topolánka (ODS) dvoukolové výběrové řízení na prodej ČSA. O českého leteckého dopravce se tehdy ucházely čtyři firmy: český tandem Unimex Group/Travel Service, Air France-KLM, společnost Darofan z koncernu Aeroflot a investiční skupina Odien.
Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze tuzemské konsorcium Unimex a Travel Service, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Vláda koncem října 2009 rozhodla, že ČSA neprodá, neboť vítězné konsorcium si podle ní kladlo řadu nepřijatelných podmínek.
- Počátkem loňského listopadu vydala vláda Petra Nečase (ODS) souhlas s hledáním strategického partnera pro ČSA. O možnost odkupu menšinového podílu v ČSA se zajímá katarská společnost Qatar Airways. Oficiální nabídku na koupi 44 procent akcií v ČSA dnes podle serveru iHNed podala korejská společnost Korean Air.