Piloti Lufthansy plánují na úterý stávku na dálkových trasách

Berlín - Piloti německých aerolinek Lufthansa vyhlásili na úterý další stávku. Podle odborového svazu Vereinigung Cockpit by od osmé hodiny ranní do jedenácté večer nemělo odstartovat žádné letadlo na dálkových trasách z Frankfurtu nad Mohanem. Piloti stávkují kvůli sporu s vedením Lufthansy o důchodový program.

Piloti už kvůli sporu svolali od konce srpna čtyři stávky, poslední z nich ale nakonec odvolali a zahájili jednání s vedením aerolinek. Rozhovory ale podle odborářů minulý týden zkrachovaly a odbory pak pohrozily dalšími stávkami. „Vzhledem k tomu, že nám vedení Lufthansy stále nepředložilo žádnou kompromisní nabídku, jsme nuceni k tomuto dalšímu kroku,“ uvedl dnes odborový svaz k vyhlášení nové stávky.

Lufthansa slibuje plný provoz, zapojí i piloty z vedení firmy

Stávku na dálkových trasách z Frankfurtu už vyhlásily odbory před dvěma týdny, nakonec ji ale odvolaly. Vedení Lufthansy tehdy uvedlo, že dokáže zajistit na postižených trasách plný provoz, létat měli piloti, kteří nejsou členy odborového svazu Vereinigung Cockpit a členové vedení aerolinek, kteří mají pilotní licence. Protest před dvěma týdny ale měl trvat pouze osm hodin, současný bude téměř dvakrát delší.

Piloti se s vedením Lufthansy dlouhodobě přou o důchodový program. Podle dosavadního ustanovení mohou předčasně odejít do penze v 55 letech a firma jim následně vyplácí 60 procent platu do té doby, než mají nárok na starobní důchod. Vedení Lufthansy chce potřebný věk pro předčasný důchod posunout na 60 let; zdůvodňuje to tím, že si kvůli silné konkurenci nemůže dovolit udržet program v současné podobě.

Svaz Vereinigung Cockpit, který zastupuje asi 5 400 z celkových zhruba 9 000 pilotů různých aerolinek ze skupiny Lufthansa, proti změně pravidel protestuje. Už před současnou vlnou protestních akcí uspořádaly odbory v dubnu třídenní stávku, při níž bylo zrušeno 3 800 letů. Protest tehdy postihl přes 400 000 cestujících a způsobil aerolinkám škody v řádu desítek milionů eur.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...