Odškodnění pro cestující: Brusel chce posílit jejich práva při létání

Brusel - Evropská komise navrhla nová opatření na posílení práv cestujících v letecké dopravě. Zákazník by měl mít nově možnost využít služeb konkurence, pokud mu jeho letecký dopravce nedokáže do dvanácti hodin zajistit přesměrování letu. Vymezuje také mimořádné okolnosti, jež hrají roli při určování odškodného. Mechanické problémy se mezi ně počítat nebudou, stávky nebo přírodní katastrofy ale ano. Pravidla zřejmě nebudou uzákoněna dříve než v roce 2014, napsal server BBC News.

Komise tvrdí, že nová pravidla budou pro letecké společnosti a cestující znamenat větší jistotu. „Je velmi důležité, aby práva cestujících neexistovala jen na papíře,“ řekl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. „My všichni musíme být schopni se na ně spolehnout, když na tom záleží nejvíc - když se něco pokazí,“ dodal eurokomisař s tím, že prioritou cestujících je dostat se v první řadě domů. „Zaměřujeme se proto na poskytování informací a efektivní přesměrování,“ konstatoval Kallas. 

O tom, do jaké míry by letecké společnosti měly kompenzovat výdaje vzniklé při problémech s dopravou, se začalo více diskutovat během výbuchu islandské sopky před třemi lety. Tehdy nemohla letadla do vzduchu několik dnů. 

Některé letecké společnosti byly zpočátku neochotné náklady cestujících pokrýt. Evropské orgány ale stály za cestujícími. 

Třeba Ryanair nedávno neuspěl u Evropského soudního dvora. Jednalo se o případ, kdy cestující čekala celých sedm dní na let z Fara do Dublinu a během tohoto týdne utratila přes tisíc eur za hotel, jídlo a dopravu. Soud rozhodl, že Ryanair musí náklady uhradit. 

Komise chce rovněž zajistit, aby se stížnosti řešily co nejrychleji. „Hlavním problémem pro cestující je, že sice mají práva cestujících stanovených právními předpisy EU, mohou mít ale potíže je uplatnit. Cítí se pak frustrovaní, když to vypadá, že jim letečtí dopravci nepomohou,“ píše se v prohlášení komise. 

Návrhy podléhají schválení ze strany členských států a Evropského parlamentu a vztahují se pouze na evropské letecké společnosti. 

Další změny

K finančnímu vyrovnání má dojít, pokud dojde k více jak pětihodinovému zpoždění letu v rámci EU nebo mezinárodního letu v rámci trasy kratší než 3 500 kilometrů.

V případě mezinárodních letů do 6 tisíc kilometrů pak má dojít k náhradě, pokud se let opozdí o více než 9 hodin. Pokud se jedná o delší trasu, tak musí být zpoždění více než dvanáctihodinové.

Letecké společnosti budou rovněž povinny informovat cestující o zpoždění a poskytnout vysvětlení nejpozději do 30 minut po plánovaném čase odletu.

Načítání...