O prodeji Crystalexu bude jasno do konce týdne, zájem má 15 investorů

Nový Bor (Českolipsko) - O budoucnosti výrobce skla Crystalex v Novém Boru na Českolipsku by se mělo rozhodnout do konce týdne. Firma jedná s konkrétním zájemcem, který chce fungující výrobu převzít, uvádí dnešní liberecká příloha Mladé fronty Dnes (MfD). Crystalex je se svými 1 900 zaměstnanci největším podnikem sklářské skupiny Bohemia Crystalex Trading (BCT), která je od září kvůli nedostatku provozního kapitálu v insolvenčním řízení.

Před nároky věřitelů a úpadkem chrání Crystalex do konce roku moratorium, které umožnilo pokračovat ve výrobě. Podle ředitele skupiny Vlastimila Bažanta mají sklárny zakázky do konce roku, jejich objem je ale vlivem ekonomické krize zhruba o 15 procent nižší než před rokem.

Moratorium dalo majitelům a věřitelům čas najít východisko ze svízelné situace a najít pro sklářské podniky nové vlastníky. O podniky se podle MfD zajímalo asi 15 investorů. Byli mezi nimi zájemci z oboru i investiční fondy. V Crystalexu se už dolaďují finální podmínky a časový plán pro zahájení prodeje. „Na dolaďování se podílí management firmy, věřitelé, insolvenční správci, poradenská společnost. Dokončení prodeje se reálně předpokládá až v roce 2009,“ řekl mluvčí skupiny Karel Samec.


Aby ale skupina přežila, vyšli podniku vstříc i odboráři. Přistoupili na zmrazení mezd pro příští rok. Na letošní rok se přitom odboráři dohodli s vedením na zvýšení mezd ve skupině v průměru o 6,6 procenta. „Bereme to jako nutnost, že se teď o platech nemůžeme bavit,“ řekl deníku odborový předák Crystalexu František Kuric. Skláři se mohou navýšení platů dočkat až poté, co se ve firmě objeví nový majitel.

Skupina BCT je největším českým výrobcem užitkového skla. Ještě v srpnu zaměstnávala přes 5 tisíc lidí. Loni uspokojila zakázky za zhruba 5,5 miliardy korun. Zatímco mateřskou společnost BCT i dceřiné podniky Crystalex a Sklárny Kavalier chrání moratorium a dál vyrábějí, další dva výrobci, Sklo Bohemia a Sklárny Bohemia, jsou v úpadku, výrobu zastavili a většina jejich zaměstnanců už odešla.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...