Tokio - Japonská automobilka Nissan se chce spolu se svým partnerem, firmou Renault, stát do roku 2017 světovou jedničkou v ekologických autech. Ročně plánuje prodat 1,5 milionu elektromobilů. Kromě toho by měly emise všech vozů koncernu klesnout v průměru až o pětinu.
Nissan chce být elektromobilovou jedničkou
Nissan plánuje, že až 70 procent všech peněz na vývoj půjde do čistých technologií. Plán je přitom hodně odvážný – zatímco za poslední rok automobilka prodala necelých 17 tisíc elektromobilů Leaf, během šesti let to má být bezmála stonásobek. „Naše plány jsou jasné a náročné, jsme ale schopni jich dosáhnout,“ myslí si prezident koncernu Renault-Nissan Carlos Ghosn.
Martin Frei, redaktor časopisu Svět motorů
„Myslím si, že je plán sice smělý, ale nijak převratně ambiciózní. Je třeba vzít v úvahu, že jde o globální plán a že elekromobilita je dominantní. Její budoucnost se nejvíc spojuje s trhem ve Spojených státech a Japonsku.“
Elektomobilky jsou ale zatím příliš drahé. Další překážkou pak je i kapacita baterií a reálný dojezd aut. Řada vlád proto jejich vývoj dotuje, přičemž přispěje i zákazníkům. „Naše vláda nás v současnosti velmi podporuje. Vidí v tom cestu, jak se japonské společnosti můžou stát globálními lídry,“ říká viceprezident Nissanu Hitoši Kawaguchi.
Největší pozornost se zaměří na baterie. Podle odhadů by měl elektromobil do konce desetiletí na jedno nabití ujet až 800 kilometrů, v současnosti to je maximálně 200 kilometrů. „Vývoj technologií běží dopředu velice rychle a teď bude daleko víc záležet na těch dodavatelích, než na samotných automobilkách,“ dodává Martin Frei z časopisu Svět motorů.
Výraznému nárůstu podílu elektromobilů se ale nevyhne prakticky žádný výrobce, i když tak konkrétní plány jako Nissan dosud nikdo z nich nezveřejnil. Podle studie společnosti Roland Berger bude totiž v roce 2025 každý čtvrtý prodaný vůz čerpat místo benzinu nebo nafty elektřinu.