Nejcennější značkou v Evropě je Nokia

Vídeň - Nejcennější evropskou značkou je s hodnotou přesahující 38 miliard eur (téměř 920 miliard korun) finský výrobce mobilních telefonů Nokia. Ukazuje to studie Evropského institutu pro výzkum značek. Pomyslnou druhou příčku v žebříku obsadil výrobce a prodejce luxusního zboží LVMH (bezmála 35 miliard eur) následovaný britským mobilním operátoratorem Vodafone, jehož hodnota překonala 24 miliard eur.

Hodnota deseti prvních značek v Německu, Británii a Francii tvoří 46 procent celkové sumy za všech 24 zkoumaných zemí. Dalšími 44 procenty přispívá Itálie, Španělsko, Švýcarsko, Nizozemí, Finsko, Švédsko a Rakousko. Východoevropským zemím dominují mezinárodní značkové firmy, zatímco národní značky jsou zastoupeny velmi málo. Výjimkami jsou OTP Bank, Beeline nebo Gorenje.

Nejdraží evropské značky (mld. eur)

  1. Nokia (38,2)
  2. LVMH (34,9)
  3. Vodafone (24,128)
  4. Telefónica (22,6)
  5. Unilever (21,6)
  6. Mercedes-Benz (21,4)
  7. BMW (20,1)
  8. RBS 19,1
  9. France Telecom 19,1
  10. Deutsche Bank 18,2

Nejvíc drahých značek mají Němci 

Největším počtem drahých značek se pyšní Německo. Na špičku ve svém odvětví se vyšplhalo celkem sedm tamních firem. Mezi padesátkou nejcennějších značkových firem je 15 německých značek, především automobilových s globální působností.

Silné značky podle autorů průzkumu přispívají hospodářskému blahobytu tím, že vytvářejí růst, pracovní místa a identitu pro národní ekonomiky. Nejvyšší poměr prvních deseti značek k HDP vykazuje s 37,3 procenta Finsko. Naopak na dolním konci žebříčku se ocitlo Rumunsko s 0,05 procenta. Evropský průměr tvoří 9,4 procenta.