Stát podle premiéra Andreje Babiše (ANO) neuvažuje o podpoře na nákup elektromobilů pro fyzické osoby. Bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady. Stát podle něj dal 1,2 miliardy korun na rozvoj infrastruktury, zejména výstavby dobíjecích stanic. Dále také běží dotační programy za půl miliardy, respektive 270 milionů, na pořizování elektromobilů a ekologických aut podniky a státními úřady a organizacemi.
Nákup elektromobilů bude stát podporovat jen u podniků a úřadů, lidé se podle Babiše dotací nedočkají
Automobilky k produkci elektromobilů nutí především zpřísňující se požadavky EU na emise CO2, které již nelze splnit výrobou konvenčních aut.
„Vyrábět v roce 2025 okolo 25 procent aut na elektřinu a v roce 2030 pak čtyřicet procent je velká výzva a doufejme, že to všichni zvládneme. My se k tomu hlásíme, ale je otázka, jestli jsme si to dobře rozmysleli,“ uvedl premiér Andrej Babiš (ANO) v pondělí po skončení kolokvia vlády se zástupci automobilového průmyslu.
Svými slovy se odkazoval na rozhodnutí Evropského parlamentu snížit emisní limity do roku 2030 o 37,5 procenta. „Říkám, že je dobře, že se Evropa angažuje. Měla by přesvědčit i ostatní globální země o tom, aby řešily změnu klimatu, ale jde o to, abychom nebyli jediní, kteří budeme zachraňovat planetu, a potom na to sami doplatíme,“ dodal.
Premiér tak připomněl, že Evropa má podíl na celosvětových emisích necelých deset procent a oproti Číně s 20 procenty nebo USA s 16 má mnohem přísnější emisní cíle.
Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Bohdana Wojnara je třeba jednat se státem o další podpoře elektromobility ze strany státního rozpočtu. Nemusí jít přímo o daňové zvýhodnění, ale například o zavedení zrychleného odepisování nebo podporu firemních flotil.
Aby si lidé v budoucnu začali kupovat vozy na elektrický pohon, musí být podle předsedy představenstva Škody Auto Bernharda Maiera spolehlivé, atraktivní a cenově dostupné. Přechod na elektromobily podle něj nebude možný ze dne na den, ale postupně. A bez pomoci státu při budování infrastruktury, legislativy nebo podpory vzdělávání se to neobejde. Škoda nabídne první vozy na elektrický pohon letos.
Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) přiblížil, že jeho resort již v letech 2016 a 2017 nabízel automobilkám, aby šly se státem do společného projektu, podobně jako v Německu, kdy část dotace dává stát a část přímo automobilky třeba v podobě šrotovného. Cílem bylo dostat ze silnic hlavně starší auta. „Ale automobilky to odmítly. V tuto chvíli by tedy státní dotační program nebyl efektivní, protože by umožnil získat elektromobil jako druhé nebo třetí auto bohatším domácnostem, ale ti, co na nové auto nemají, by ani s dotací nedosáhli na koupi elektromobilu,“ uvedl ministr.
Nabíjecích stanic bude chybět stále víc
Přechod k elektrovozům ale komplikuje nedostatek dobíjecích stanic. V roce 2030 bude v Česku podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Bohdana Wojnara chybět až dvacet tisíc stanic. O pět let dříve bude deficit tři tisíce stanic. Jedna dobíjecí stanice by měla podle expertů obsluhovat zhruba deset elektromobilů. V současnosti jich funguje v České republice zhruba čtyři sta.
Dotační program ministerstva dopravy počítal s 1300 dobíjecími místy v roce 2020, což podle sdružení k pokrytí deficitu počtu stanic stačit nebude. „Pro akceptaci ze strany zákazníků jsou žádoucí i opatření pro rozvoj domácí dobíjecí infrastruktury. Vítáme, že ministerstvo životního prostředí k tomu připravuje podpůrný program. V jeho přípravě by se ale mělo rychleji pokročit,“ uvedl Zdeněk Petzl z AutoSAP.
Tuzemská největší automobilka Škoda Auto investuje podle předsedy představenstva Bernharda Maiera 32 milionů eur (v přepočtu zhruba 819 milionů korun) do vybudování sedmi tisíc dobíjecích stanic pro své zaměstnance v okolí závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí.
V roce 2018 investovala automobilka 3,4 milionu eur (asi 85 milionů korun) do výstavby interní dobíjecí infrastruktury v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Pro vlastní zkušební provoz v současnosti využívá více než tři sta dobíjecích bodů.
Podpora elektromobility, autonomního řízení a digitalizace jsou hlavními tématy kolokvia. První kolokvium se uskutečnilo před třemi lety a vzešlo z něj 25 opatření, na kterých bude stát spolu s automobilovým průmyslem pracovat.
Například v oblasti elektromobility jich byla dosud splněna zhruba polovina. Obecně se zástupci autoprůmyslu shodli, že naplňování dohodnutých opatření bude muset zrychlit. Podle studie Boston Consulting Group budou v roce 2030 okolo 50 procent nových aut tvořit elektromobily nebo hybridy, do roku 2025 budou elektromobily ekonomičtější než automobily s vnitřním spalováním.
Kritici elektromobility nicméně poukazují i na to, odkud pochází elektřina, která má auta pohánět. V Česku se skoro polovina vyrábí z uhlí, zatímco na obnovitelné zdroje připadá jen zhruba desetinový podíl.
V Česku má automobilový průmysl klíčové postavení, podílí se devíti procenty na HDP a 26 procenty na průmyslové výrobě. České automobilky vyrábí 1340 aut na tisíc obyvatel, což je nejvíce na světě.