Ministerstvo zemědělství chce poprvé podat podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli slevovým akcím v obchodních řetězcích. Ministru zemědělství v demisi Jiřímu Milkovi (za ANO) se nelíbil prodej litru mléka v Kauflandu za korunu. Firma se hájí, že jde o běžnou praxi.
Mléko za korunu? Urážíte zemědělce a podporujete plýtvání, došláplo si ministerstvo na Kaufland
Podle ministerstva nelze z pohledu platných zákonů prodávat zboží za podnákupní nebo podnákladové ceny, což je v případě litru mléka za korunu zcela markantní.
„Rozhodně nepovažujeme z pohledu zemědělců a potravinářů za standardní, aby podobnými slevovými akcemi bylo degradováno jejich úsilí a fakticky tak docházelo k pokřivování trhu. Doslova devalvační ceny zmíněných potravin navíc mohou přispět k rozšíření fenoménu plýtvání,“ uvedl úřad.
Ministerstvo dále dodalo, že „stejně tak je diskutabilní otázka takového tržního chování dopadu na výběr DPH“. Milek proto chce prošetření ze strany antimonopolního úřadu, případně i ze strany dalších institucí. V současné době pak probíhá právnická analýza možností a příprava podnětu. Ministerstvo v minulosti ještě žádný návrh k ÚOHS na šetření těchto praktik nepodalo.
Běžná obchodní praxe?
„Žádný oficiální podnět jsme doposud neobdrželi. Jednorázové krátkodobé akční nabídky, které se pravidelně neopakují, jsou běžnou obchodní praxí, která je v souladu s právními předpisy ČR,“ oponuje ministerstvu mluvčí řetězce Renata Maierl.
Ministr v demisi Milek mluvil o této prodejní akci i před poslanci při sněmovních interpelacích. „To by si nedovolili podle mě v žádné staré evropské zemi. Jenom u nás nám rozbourají náš trh, vozí sem vykostěnou vepřovou kýtu za 60 korun, vozí sem přebytky. Dneska jsme bohužel svědci souboje národních rozpočtů,“ řekl podle sněmovního stenoprotokolu zákonodárcům.
- Obchodní řetězec Kaufland nabízel na přelomu května litr polotučného trvanlivého mléka K-Classic za jednu korunu ke každému nákupu, který stál více než 100 korun.
Ministerstvo v polovině dubna oznámilo, že zatím nechystá regulace obchodních řetězců. Dříve Milek mluvil jako o zajímavých nápadech o zavádění minimální marže na potraviny, byl nakloněn také minimálnímu zastoupení českých potravin na obchodních pultech.
Podle dubnového vyjádření by se měly všechny články výrobně-prodejního řetězce na sporných věcech dohodnout samy, pokud ne, přijde regulace.