Na dvě stě tisíc majitelů aut s naftovým motorem přijalo odškodné, na kterém se automobilka Volkswagen už v únoru dohodla s německým svazem VZBV. Právě ten celkem asi 260 tisíc vlastníků dieselů ve sporu o podvodné měření emisí zastupoval. Volkswagen to podle agentury Reuters uvedl ve svém pondělním sdělení. V Česku majitelé dotčených vozidel zatím čekají na odpověď Volkswagenu k mimosoudnímu vyrovnání.
Majitelé dieselů v Německu přijali odškodné, které nabídl Volkswagen
Firma na odškodném vyplatí celkem 620 milionů eur (16,9 miliardy korun). Podle dřívějších informací bude odškodné odstupňováno podle stáří a typu vozu. Výrobce se odmítl zabývat stížnostmi majitelů vozů, kteří neměli v době pořízení auta bydliště v Německu, připomněl na svém webu časopis Der Spiegel.
Volkswagen v pondělí také uvedl, že ještě stále přezkoumává dalších 21 tisíc případů. Majitelé těchto automobilů by od něj mohli získat 1350 až 6250 eur (zhruba 36 700 až 170 tisíc korun) za každý vůz. Lhůta pro rozhodnutí byla prodloužena do 30. dubna.
Odškodné v USA
Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Auta při jízdě produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se týká mimo jiné více než milionu vozů Škoda Auto.
Ve Spojených státech se Volkswagen s téměř půl milionem majitelů naftových vozů dohodl na vyrovnání v celkovém objemu kolem deseti miliard dolarů (přes 230 miliard korun). Koncern v rámci dohody také souhlasil, že majitelům vyplatí odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (117 tisíc až 230 tisíc korun). Zavázal se také, že majitelům nabídne opravu či odkup jejich vozu.
Čeští majitelé vozidel zatím čekají na odpověď Volkswagenu
„Jsme rádi, že se odškodnění dočkali i evropští spotřebitelé podvedení koncernem Volkswagen. Tento krok totiž potvrzuje, že poškození byli zákazníci Volkswagenu i v Evropě, nejen ve Spojených státech. Pokud k odškodnění dojde v Německu, neměla by Česká republika jako člen Evropské unie zůstat stranou a čeští zákazníci diskriminováni,“ konstatuje František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která u soudu zastupuje české klienty.
Společnost Safe Diesel v tuzemsku rozšířila na začátku roku žalobu o dalších 480 vlastníků dotčených vozidel. Celkem tak ve sporu zastupuje už 6372 klientů a pro každého z nich nárokuje odškodné 220 tisíc. Celková vymáhaná částka tedy dosáhne již 1 401 840 000 korun.
„Zvýšený zájem jsme zaznamenali ke konci roku, kdy se v médiích objevily zprávy o začátku jednání o mimosoudní dohodě mezi koncernem Volkswagen a poškozenými spotřebiteli v Německu. Nárok všech nových klientů samozřejmě ke společné žalobě připojíme. Už před časem jsme vyzvali Volkswagen k jednání o mimosoudním vyrovnání našich klientů. Zatím čekáme na odezvu,“ dodal Honsa.