Kol se v Česku vyrobí několik set tisíc ročně, prodeje ale klesají

2 minuty
Kol se v Česku vyrobí několik set tisíc ročně, ale prodeje klesají
Zdroj: ČT24

V Česku se ročně vyrobí asi 350 tisíc jízdních kol. Prodeje ale klesají, jen loni skoro o desetinu. Odvětví, které zaměstnává asi dva a půl tisíce lidí, teď vkládá naděje do elektrokol. Loni jich vyrobili přes 80 tisíc a většina šla na vývoz. Jak vyplývá z aktuální zprávy Evropské asociace cyklistického průmyslu (The Association of the European Bicycle Industry), nejvíc elektrokol se prodá v Německu, Nizozemsku a Belgii.

„Čeští výrobci exportují nejvíce jízdních kol do evropských zemí, především do Německa, Holandska nebo třeba Rakouska,“ říká tajemník Asociace výrobců a dovozců jízdních kol Martin Huleja.

Příkladem českého výrobce kol je firma City Bikes. Ta sice bicykly původně jen prodávala, před pěti lety je ale začala v malé dílně i vyrábět. A to jak klasická, tak i ta na baterie.

Sestavit celé kolo prý trvá asi tři týdny. Nejvíc času přitom zabere lakování rámu. „Nás je osm ve firmě, přičemž výrobou se zabýváme víceméně tři,“ počítá jednatel City Bikes Martin Říha.

Kola zatím tento výrobce dělá hlavně pro Čechy a Slováky. Plánuje ale najít nové zákazníky i v západní Evropě. 

Češi kupují většinou levnější kola z dovozu

Zatímco kola vyrobená v Česku jdou z velké části na export, sami Češi dávají přednost levnějším z dovozu. Kola kupují v průměru za šest a půl tisíce. Levné modely se od devadesátých let dovážejí především z Asie.

Tradiční českou značkou kol byl Favorit. Firma Favorit Czechoslovakia se ji rozhodla oživit před šesti lety. Zatím vyrobí jen asi tři sta kusů za rok. Doufá ale, že zájem o retro design poroste. „V průběhu roku předpokládáme zdvojnásobení počtu zaměstnanců a zhruba čtyř až osminásobně zvýšíme objem výroby,“ říká ředitel Favoritu Czechoslovakia Richard Galovič.

Česko je v Unii 11. největší výrobce bicyklů. V kategorii elektrokol je dokonce na místě šestém.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...