Praha - Každý den v Česku znamená zánik pro jednu restauraci. Lidé jsou totiž stále opatrnější, za co svoje peníze utrácejí. Nejčastěji končí podniky s tradiční českou kuchyní. Naopak luxusní restaurace si na nedostatek hostů stěžovat nemohou. Lidé si totiž raději jednou za čas dopřejí návštěvu vyhášených podniků, než aby pravidelně navštěvovali ty levnější.
Každý den se v Česku zavře jedna restaurace, luxusní podniky prosperují
Vrabec se zelím nebo svíčková - jídlo, které nechybí v nabídce skoro žádné z českých hospod. Řada z nich se ale jen těžko vyrovnává s rostoucími náklady a úbytkem hostů. Klasickým scénářem je zdražení jídelního lístku restaurace kvůli rostoucím cenám energií a potravin. Výsledkem je však markantní odliv zákazníků, proto dojde k opětovnému zlevnění, které však již není dlouhodobě únosné.
„Nejsme na tom dobře. Ten počet strávníků, ať už přes obědy, nebo na večeře, je menší. Nemáme výtoč limonád a všeho, protože lidi nepijou. Radši si dají samotné jídlo,“ potvrdil provozní jedné z restaurací Petr Macků.
Problémy restauratérů už poznali i výrobci piva. Podle nejnovějších statistik sice Češi vypijí 144 litrů na hlavu a zůstávají největšími pijáky piva na světě. To točené je pro ně ale drahé, a proto pijí čím dál víc doma.
„Na začátku 90. let gastronomie znamenala asi 55 procent tuzemské spotřeby a 45 procent byl maloobchod. Dneska to je přesně obráceně,“ upozorňuje Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven.
V průměru teď stojí klasické obědové menu 82 korun, v Praze o deset víc. Díky slevovým akcím na internetu se dá najíst i levněji. Ani to ale nepomáhá. Jen loni zkrachovalo 400 podniků. „Už delší dobu zaznamenáváme úbytek asi šesti procent ročně,“ potvrzuje prezident Asociace hotelů a restaurací (AHR ČR) Václav Stárek.
Raději než deset smažených sýrů s tatarkou jedno degustační menu z rukou špičkových šéfkuchařů - tím se v poslední době řídí čím dál víc lidí. Pětichodové menu v luxusnějších restauracích může vyjít na jeden až dva tisíce korun. Zatímco dřív byli návštěvníky těchto podniků spíše turisté, teď se poměr začíná otáčet.