Eurovia a Habau CZ napadly výsledky tendrů na dostavbu D1

Praha - Oprava několika úseků dálnice D1 se komplikuje. Společnosti Eurovia a Habau CZ totiž napadly výsledky tendrů, ve kterých zvítězily jiné firmy. Třetí tendr vyhrálo konsorcium firem OHL ŽS a Alpine Bau. Sdružení nabídlo nejnižší cenu. Firmy zvítězily i v soutěži na modernizaci úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Nejvytíženější domácí dopravní tepna je už zhruba deset let za svojí životností.

„Zadavatel (ŘSD) má nyní lhůtu deset dnů na rozhodnutí o vyhovění nebo nevyhovění námitce,“ popsala další postup mluvčí ředitelství Martina Vápeníková. Pokud ředitelství stížnosti neúspěšných uchazečů nevyhoví, mohou se obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podání námitek pro ŘSD představuje zdržení minimálně 45 dní. Po tuto dobu podle Vápeníkové organizace nemůže podepsat smlouvu s vítězným uchazečem.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) posléze v pořadu Impulsy Václava Moravce na rádiu Impuls uvedl, že kvůli zdržení modernizace D1 není v klidu, šéfa ŘSD Davida Čermáka ale kvůli tomu nebude odvolávat. Věří, že odvolání nebudou úspěšná, a že řízení nebude třeba opakovat.

Modernizace nejstarší tuzemské dálnice počítá s rozšířením vozovky o 75 centimetrů na každé straně. Stavební práce by podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) měly začít na přelomu března a dubna. Zahájení prací musí umožnit ale počasí a také úspěšné dotažení výběrových řízení na dodavatele staveb.

Zatím nejúspěšnějším účastníkem soutěží o dostavbu brněnské D1 je dvojice OHL a Alpine Bau. Po tendru na modernizaci dálnice mezi Lhotkou – Velkou Bíteší teď zabodovala i v klání o úsek Velká Bíteš – Devět Křížů. „Podali nejnižší cenovou nabídku a splnili veškeré kvalifikační předpoklady,“ konstatovala Vápeníková. Konsorcium provede podle ŘSD stavební práce za 382 milionů korun a nabídlo desetiletou záruku.

Výběrové řízení na opravu druhého úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou vyhrála dvojice firem Colas a Porr. Komise už vyhodnotila i soutěže na čtvrtý a pátý tendr. „Předložila finální pořadí uchazečů od jedné do 10 s tím, že v obou tendrech došlo k vyloučení jednoho z uchazečů. Nyní bude ŘSD podepisovat toto rozhodnutí,“ podotkla Vápeníková.

Dostavba D1
Zdroj: ČT24

Stát plánuje investovat do modernizace dálnice 4,4 miliardy korun

„V dobách hospodářské recese je důležité, abychom do dopravní infrastruktury investovali více finančních prostředků s tím, že až bude hospodářský růst vyšší, tak bude jednodušší ty finanční prostředky splácet,“ řekl loni v dubnu bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš.

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy v červnu 2011 v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil schod.

Kvůli chystané modernizaci prvních pěti úseků bude muset být strženo celkem 11 mostů, které jsou pro plánovanou šíři komunikace příliš úzké. O stavbě nových nadjezdů jedná ŘSD s obcemi a dalšími majiteli těchto staveb.

Nové mosty buduje ŘSD na náklady státu v rámci rekonstrukce dálnice. Vlastník původních mostů se ale musí zavázat, že tyto novostavby převezme a bude se starat o jejich další údržbu. Ředitelství silnic totiž nemůže vlastnit mosty vedoucí na obecní cesty nebo silnice nižších tříd.

2 minuty
Třetí tendr na dostavbu D1 zná vítěze
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...